Kako varno spletno nakupovati?
Mesec december je mesec prazničnih nakupov za druge, pa tudi zase. Nakupovanje na spletu pri tem postaja vse pogostejše, saj nam prihrani čas, izognemo pa se tudi gneči v trgovinah in nakupovalnih središčih. Ali tudi ti v decembru za svoje najbližje načrtuješ nakup darilca ali dveh preko spleta?

Manj kot teden dni nas loči do božično novoletnih praznikov, spletni trgovci pa nas ves čas vabijo z raznimi akcijami in oglaševanjem najboljših cen.
Spletno nakupovanje in njegove prednosti
Spletno nakupovanje se od klasičnega razlikuje predvsem v trajanju nakupa. Čakanje v dolgih vrstah v trgovinah nadomestita pričakovanje in veselje, ko paket končno prispe. Enak izdelek lahko ima namreč v različnih trgovinah različno ceno in obiskati prav vsako trgovino, nam vzame kar nekaj časa. Poglavitna prednost spletnega nakupovanja je tudi ta, da lahko z le nekaj kliki poiščemo širšo ponudbo izdelkov, kot bi jo lahko našli v kateremkoli nakupovalnem središču. Prav tako v decembrskih dneh številni trgovci pri spletnih nakupih nudijo še dodatne praznične popuste, kupone ali brezplačno dostavo.
Nekaj napotkov za varno spletno nakupovanje
Nakupovanja na spletu se je zmeraj pametno lotiti premišljeno. To pomeni, da nakupujemo le na spletnih straneh zaupanja vrednih trgovcev, da ne delimo občutljivih podatkov z neznanci, da imamo dober pregled nad svojimi nakupi in da uporabljamo varne načine plačil.

Kaj je lažna spletna trgovina
Lažna spletna trgovina je navadno le »fasada« z lepimi slikami izdelkov, v resnici pa za spletno predstavitvijo ne stoji registrirano podjetje. Nakup v takšni trgovini je zelo tvegan, saj blaga ne boste prejeli, pogosto pa se zgodi tudi, da vam pri plačilu zlorabijo kreditno kartico. V nekaterih primerih »trgovec« celo pošlje plačane izdelke, vendar gre v večini primerov za ponaredke znanih blagovnih znamk. Promet s ponarejenimi izdelki je v EU prepovedan, zato so takšni paketi na carini zaseženi in uničeni. V vsakem primeru ste kot kupec oškodovani.
Kako prepoznati spletno prevaro?
Prvo pravilo varnega nakupovanja je gotovo izogibanje neverjetno ugodnim ponudbam. Lažno spletno trgovino namreč hitro razkrijejo super popusti, ko je cena kar 50 % ali več nižja kot drugod.
Velik znak za alarm nastopi tudi, ko prodajalec ponudi možnost plačila preko sistema, npr. Western Union ali Money Gram. Ta sistem je namenjen hitremu prenosu denarja fizičnim osebam, sledenje transakciji pa ni možno in je prav zato priljubljeno orodje spletnih goljufov.
Vedno najprej preverite tudi kontaktne podatke spletne trgovine. Ali se elektronski naslov ujema z naslovom spletne trgovine? Če prodajalec uporablja brezplačni poštni predal, kot npr. gmail.com, hotmail.com, live.com, je to nov znak za previdnost.
Pred vnosom številke vaše kreditne kartice se vedno prepričajte, da se nahajate na varni povezavi – na začetku spletnega naslova se pojavi https namesto http in preverite še, ali se v brskalniku nahaja slika ključavnice, ki kaže na šifriran prenos podatkov. Če teh znakov ni, se raje ustavite.
V primeru, da spletna trgovina, preko katere ste se odločili nakupovati, ne ustreza zgoraj naštetim kriterijem, se nakupu raje odpovejte.
Kaj storiti, če se nam spletni nakup zalomi?
Vedno je potrebno najprej preveriti kdo je spletni trgovec. Če pride do težav pri nakupu v spletni trgovini, katere ponudnik je slovensko podjetje, se lahko potrošniki obrnejo na Tržni inšpektorat, prek elektronske pošte, telefona ali osebno.
Težava nastopi, ko smo prepričani, da smo nakup opravili v slovenski spletni trgovini, pa se izkaže da ni tako. Slovenska domena .SI in spletna stran v slovenščini še ne zagotavljata, da gre za slovenskega prodajalca. Vedno je treba najprej poiskati in preveriti podatke o ponudniku, velikokrat se izkaže da teh sploh ni.
V primeru, da se prodajalec nahaja v državah članicah Evropske unije, na Norveškem ali Islandiji, se lahko potrošniki po brezplačno pomoč in svetovanje obrnejo na Evropski potrošniški center. Tudi na EPC se pogosto srečujejo z zavedenimi potrošniki, ki verjamejo, da so nakup opravili pri evropskem ponudniku.
Spletni kupci pa smo manj zaščiteni, če nakupujemo pri ponudnikih, ki se nahajajo izven Evropske unije (npr. Kitajska, ZDA), saj ti niso zavezani k spoštovanju skupne evropske zakonodaje. To pomeni, da kupec ne more odstopiti od pogodbe, zahtevati vračila kupnine ali zamenjati blaga, razen če tako predvidevajo splošni pogoji poslovanja posameznega ponudnika. V takih primerih se zgodi, da velikokrat ni pomoči.