Jutri prihaja film o Marilyn Monroe: umetnina ali še eno izkoriščanje ikone?
Biografski film o Marilyn Monroe Blondinka, ki je nastal po več kot desetletnih prizadevanjih in je postal eden od letošnjih filmov, ki deli mnenja, bo jutri dostopen na Netflixu. Skoraj vsi so pohvalili igro Ane de Armas, kritiki pa se ne morejo strinjati, ali je film umetniški dosežek ali še ena kruta oblika izkoriščanja ikone 20. stoletja.
Po mnenju revije ID je Blondinka “čustvena, instinktivna, tesnobna filmska stvaritev, ki uporablja prostor, čas in vsa razpoložljiva filmska orodja, da bi dosegla čustveno resnico”. Richard Brody pa je v reviji New Yorker film označil za “smešno vulgarnega” in neskončne muke, ki jih Marilyn Monroe doživlja na platnu, opredelil za “posebno vrsto režiserskega sadizma”.
Avstralski režiser Andrew Dominik je za izhodišče vzel istoimenski biografski roman Joyce Carol Oates, ki predstavlja izmišljen pogled na življenje ameriške igralke. Njeno življenje je prikazal kot življenje neusmiljene zlorabe in trpljenja, od travme zaradi duševno nestabilne in nasilne matere, preko posilstva šefa studia do umazanega prizora s predsednikom Johnom F. Kennedyjem.
Dominik si je 11 let prizadeval, da bi bil film posnet, zanimanje za zgodbo pa je pripisal gibanju Jaz tudi proti spolnim napadom. Že dlje časa se je boril z Netflixom zaradi dolžine filma, Blondinka traja tri ure, in eksplicitnih prizorov.
Mojstrovina ali še en propadli projekt?
Glavna igralka Ana de Armas je novinarjem na filmskem festivalu v Benetkah, kjer so ga premierno prikazali v začetku meseca, povedala, da je za vlogo morala obiskati “neprijetne, temačne in ranljive” kraje. “Ona je bila vse, o čemer sem razmišljala, sanjarila, o čemer sem lahko govorila. Bila je z mano in to je bilo čudovito,” je povedala. Za film je več mesecev vadila s trenerjem govora, da bi premagala svoj kubanski naglas in našla glas, ki bi izražal igralkin značaj in njene značilne intonacije.
Ekipa je snemala na resničnih lokacijah, kjer se je Marilyn Monroe rodila in umrla. Po režiserjevih besedah je snemanje “prevzelo elemente seanse”.
Dominikovi filmi so se pogosto izkazali za takšne, ki delijo občinstvo. Njegov prejšnji biografski film Jesse James in strahopetni Robert Ford z Bradom Pittom, ki je producent Blondinke, so nekateri videli kot poetično mojstrovino, nekaterim pa se je zdel dolgočasen in pretenciozen. Finančno je propadel.
Režiser je Blondinko označil za zahteven film: “Če občinstvu ni všeč, je to problem občinstva. To ni kandidiranje za javno funkcijo.”
National Public Radio (NPR) je bil med tistimi mediji, ki so ocenili, da je film “vaja v izkoriščanju in ne v empatiji”. Po mnenju revije Vogue pa bi začetni šok lahko zbledel. Ocenili so, da bo zgodovina naklonjena Blondinki, “hollywoodskemu biografskemu filmu v načinu prave anarhije”, in da bi ga čez čas lahko šteli za mojstrovino.
STA
Arhiv DOSTOP.si