Črni petek: kaj veš o njem?
Nakupovalna norišnica, ki je iz ZDA prispela tudi v Slovenijo.
»Ne zamudite črnega petka! Popusti vse do -70 %!« je le en izmed sloganov, ki nas obkrožajo zadnjih nekaj dni. Črni petek je dan, ko trgovci pripravijo popuste pred božičnimi nakupi.
Začelo se je v ZDA
Seveda je tudi črni petek, kot večina kapitalistično usmerjenih praznikov, prišel iz Združenih držav Amerike. Pripotoval ni le v Slovenijo, razširil se je po celem svetu in okužil trgovine vseh vrst, tudi spletne, ki popuste ponujajo že nekaj dni ali pa celo cel mesec prej. V obliki, kot ga poznamo danes, obstaja šele od osemdesetih let prejšnjega stoletja, izraz črni petek pa se je rodil že v 19. stoletju s propadom trga zlata na newyorški borzi, ki se je zgodil v petek, 24. septembra 1869.
Black Friday se praznuje dan po ameriškem zahvalnem dnevu (Thanksgiving), tega pa Američani praznujejo na četrti četrtek v novembru. Vendar nakupovalna mrzlica z zahvalnim dnem ni bila povezana vse do poznih petdesetih let 20. stoletja, ko so zaradi pomembne tekme na petek pred zahvalnim dnem Filadelfijo preplavili turisti, zasedli trgovine in povzročili kaos, policisti pa so ga zato označili za črni petek.
V osemdesetihje Black Friday počasi postal takšen, kot ga poznamo danes. Da bi trgovci pregnali slab pomen izraza iz petdesetih, so našli novo razlago zanj: na ta dan so zabeležili toliko dobička, da se je njihov letni dohodek iz rdečih številk (izgube) spremenil v črne številke (profit). V devetdesetih je črni petek postajal le še bolj in bolj priljubljen, kar je vodilo k zgodnejšemu odpiranju trgovin.
Črni petek v Sloveniji
Dan norih popustov je Slovenijo resnično obiskal šele pred nekaj leti, ko so sprva spletne trgovine začele pripravljati popuste, nato pa se je akcija razširila na vse. Predstavlja začetek decembrske nakupovalne mrzlice, ki se raztegne vse tja do božiča in novega leta. Letos skoraj ni več trgovine v Sloveniji, ki kupcev z akcijo črnega petka ne bi vabila v svoje prostore.
Vse za ugoden nakup, včasih tudi življenje
V ZDA črni petek ni uraden praznik, predstavlja pa nakupovalno norišnico, v kateri ljudje tudi umirajo. Nekatere trgovine se odprejo že ob polnoči ali pa v zgodnjih jutranjih urah, ljudje pa pred njimi postavijo šotore in kampirajo, da bi prvi prišli do določenega izdelka.
Znani so nam posnetki, ko se v trenutku, ko se vrata trgovine odprejo, skoznje zažene množica ljudi, ki kot podivjana horda plane na s popusti označene izdelke. Leta 2013 je množica prvič do smrti pohodila nekega zaposlenega, do danes pa so v ZDA zabeležili že 10 smrti, povezanih s črnim petkom, od leta 2006 pa še 111 poškodb. Ni tako nedolžno, kajne?
Za tem dnevom pa se skriva še en velik problem. Nizke cene izdelkov kažejo na nizke stroške izdelave, ki delavcem zagotovo niso prinesli dostojnih plač. Največkrat se v ozadju skriva kršenje pravic delavcev in njihovo izkoriščanje, nizka cena pa pripomore tudi k masovni potrošnji in kupovanju izdelkov za instant uporabo. Včasih lahko trgovci v tednu pred črnim petkom cene nekoliko zvišajo, da jih na dan akcije znižajo in prodajajo po normalni ceni.
Nakupovalni praznik obkroža veliko govoric, gotovo pa je, da se za njim skriva več, kot se zdi na prvi pogled. Preden te zanese in se brezglavo vržeš v svet črnih akcij, si naredi seznam, premisli kaj moraš kupiti in kaj kupuješ le zaradi popusta. Izogni se nepotrebnemu zapravljanju in kopičenju neuporabnih izdelkov ter raje pametno in premišljeno izkoristi popuste.