Novoletna potovanja in neljube prigode
Novoletna potovanja so pred vrati, zaradi povečanega števila potnikov in težjih vremenskih razmer se nam lahko hitro pripeti situacija, ki ni ravno v naših načrtih. Prav zato je še kako pomembno, da poznamo svoje pravice, kadar potujemo.
Zaradi hitrosti, udobnosti ter cenovne dostopnosti se največ ljudi odloča za potovanje z letalom. Zato je tudi največ vprašanj in posledično zahtevkov letalskih potnikov. Znotraj EU te ščitijo določbe o minimalnih standardih prevoznih sredstev, med njimi tudi letalskih prevozov.
Kakšne pravice imajo potniki v letalskem prometu?
Potniki v letalskem prometu imajo pravico v prvi vrsti do informacij glede odpovedi leta in trajanju zamude. Recimo, če zamuda traja več kot 2 uri je potnik upravičen do dveh brezplačnih telefonskih klicev, oskrbe z osvežilnimi napitki ter obroki hrane primerni čakalnemu času. Kadar pa zamuda traja več kot 5 ur imajo potniki dodatno izbiro. Lahko se odločijo med povračilom cene vozovnice ali spremembo poti do končnega cilja.
Povračilo cene vozovnice potnik zahteva, ko se odloči za prekinitev potovanja. Ob tem mu je letalski prevoznik dolžan zagotoviti tudi brezplačni povratni let na izhodiščno letališče. Praksa je pokazala, da se potniki najpogosteje odločajo za nadaljevanje potovanja iz razloga rezervacije in plačila hotela ali načrtovanega nadaljnjega leta. Letalski prevoznik je potniku v tem primeru dolžan zagotoviti brezplačen prevoz do morebitnega drugega letališča v najkrajšem možnem času. V kolikor to ni možno, pa zagotoviti brezplačno namestitev v hotelu ter prevoz med letališčem in hotelom. Več informacij o pravicah potnikov najdete v brošuri Pravice letalskih potnikov.
Šteje se, da je let odpovedan, če se spremeni številka leta
V primeru odpovedi leta ti poleg zgoraj naštetega pripada še odškodnina. Višina odškodnine je določena v pavšalnem znesku in je odvisna od dolžine leta, njen namen je povrnitev škode za nastale nevšečnosti. Višina le te se giblje med 250 in 600 evrov. Izplačati se mora praviloma v gotovini ali v obliki potovalnega vavčerja, v drugi obliki pa le, če potnik s tem pisno soglaša. Pri navedem je potrebno poudariti, da se Uredba št. 261/2004 ki ureja pravice letalskih potnikov, nanaša le na pravice potnikov, ki odhajajo z letališča držav članic EU in potnike, ki odhajajo iz letališč tretje države in so namenjeni na letališče države članice EU v kolikor gre za letalskega prevoznika s sedežem v EU. Uredba v primeru zamude ne predpisuje odškodnine, kljub temu pa je odškodnina možna tudi v primeru zamude, ko potniki prispejo na namenjeno letališče tri ali več ur po predvidenem prihodu.
Višina odškodnine je odvisna od dolžine leta, ki je posledica odpovedi leta
Do odškodnine pa potnik ni upravičen če je bil o odpovedi leta obveščen več kot 14 dni pred predvidenim odhodom ali če mu je letalski prevoznik od 7 do 14 dni pred predvidenim odhodom ponudil nadomestni let. Ali če je bil ponujen nadomestni let 7 dni pred odhodom in ta nadomestni let omogoča odhod največ 1 uro prej in prihod manj kot 2 uri pozneje od prvotnega načrtovanega leta. Do odškodnine pa potnik tudi ni upravičen v primeru izrednih razmer.
V primeru izrednih razmer mora letalski prevoznik potnikom ponuditi oskrbo, telefonske klice in brezplačno namestitev če je ta potrebna.
Kaj pa v primeru, ko ti zavrnejo vkrcanje na let, kljub temu, da si se pravočasno prijavil na let?
Najpogostejši razlog za zavrnitev vkrcanja je prezasedenost letala. Do prezasedenosti lahko pride iz različnih razlogov. Letalski prevoznik je v tem primeru dolžan pozvati morebitne prostovoljce, ki so se pripravljeni odpovedati svojemu sedežu za ponujeno denarno nadomestilo ali druge ugodnosti. Kadar prostovoljcev ni, ali je teh premalo lahko prevoznik vseeno zavrne vkrcanje potnikom tudi proti njihovi volji. V navedenem primeru tem pripada odškodnina ter primerna oskrba. Ponavadi, kadar to dopušča, pa je potnik premeščen v višji razred od rezerviranega. V nasprotnem primeru, kadar je potnik premeščen v nižji razred pa je upravičen do povrnitve dela vrednosti letalske vozovnice.
Tudi pri potovanju z vlakom, avtobusom ali ladjo imajo potniki smiselno podobne pravice kot pri potovanju z letalom. Več o pravicah potnikov v posameznem potniškem prometu najdete na povezavi Tvoja Evropa.
V zvezi s pravicami potnikov ter pomočjo pri uveljavljanju zahtevkov, kadar ima zahtevek mednarodni element, se lahko obrnete na tudi na Evropski potrošniški center Slovenije.