Izobraževanje

Si dijak ali študent? Poznaš svoje pravice pri nakupu šolskih potrebščin in literature?

Za dijake se je novo šolsko leto že pričelo, bliža pa se 1. oktober, ko bodo v študijske klopi ponovno sedli še študenti. Nakup potrebščin in literature je aktualna tema tako v septembru kot tudi v mesecu oktobru. Ali veste kako ste v primeru nakupa izdelka in vračila zaščiteni kot potrošniki?

Dolgi seznami šolskih potrebščin nam marsikdaj zagodejo in kaj hitro se lahko zgodi, da predhodno kupimo nekaj, česar v šolskem letu sploh ne bomo potrebovali. Ali pa zaradi poplave učbenikov in delovnih zvezkov z istim naslovom (npr. Matematika 1 ali Slovenski jezik 1… ipd.) a z različno vsebino, dejansko kupimo napačnega. Naš kupljen učbenik ali delovni zvezek nima napak in je brezhiben, vendar ni pravi.

Vse pravice potrošnika v zvezi s ponujanjem, prodajo, drugimi oblikami trženja blaga in storitev ureja Zakon o varstvu potrošnikov, prav tako tudi vračilo izdelkov.

Nakup preko spleta ali v trgovini

Kakšne pravice imamo potrošniki je v prvi vrsti odvisno od vrste nakupa, ki ga opravimo. Zakon namreč razlikuje nakup na daljavo oz. nakup zunaj poslovnih prostorov prodajalca od nakupa, ki ga opravimo fizično v poslovnih prostorih prodajalca, npr. v trgovini.

Ali imamo pravico npr. vrniti učbenik ali delovni zvezek v primeru, ko smo ga kupili in se kasneje izkaže, da ga ne bomo potrebovali? Ali si lahko enostavno samo premislimo in stvar vrnemo v zameno za menjavo ali vračilo kupnine?

Potrebno je razlikovati ali gre za vračilo brezhibnega izdelka, ali izdelka z napako. O brezhibnih izdelkih govorimo, kadar ima izdelek vse lastnosti, za katere se je oglaševal in nima stvarnih napak.

Vračilo brezhibnega izdelka

Ker imamo pri nakupu v trgovini možnost, da si izdelek predhodno ogledamo, pregledamo, ga primemo v roko… ipd., nismo upravičeni do vračila in zamenjave za drug izdelek ali do povračila kupnine, razen če ima ta izdelek napako.

Odločitev o zamenjavi in vračilu je v tako v celoti odvisna od trgovca, izdelek pa mora biti ob vračilu brezhiben, nepoškodovan in neuporabljen, saj ima v nasprotnem primeru trgovec pravico, da vračilo zavrne. Pogoje vračila, npr. predložitev računa, določa trgovec sam, prav tako tudi rok vračila in možnosti, ki jih ob vračilu ponudi kupcu, npr. dobropis, menjava blaga, darilni bon, v nekaterih primerih tudi vračilo kupnine.

Vse pravice potrošnika v zvezi s ponujanjem, prodajo, drugimi oblikami trženja blaga in storitev ureja Zakon o varstvu potrošnikov, prav tako tudi vračilo izdelkov.

Vračilo izdelka v primeru spletnega nakupa

Prodaja preko spleta nam onemogoča, da bi izdelek predhodno fizično pregledali, zato je v tem primeru naš obseg pravic večji. Pri spletni prodaji imamo potrošniki pravico, da izdelek v 14 dneh od prejema vrnemo brez kakršnega koli razloga – tudi, če si samo premislimo. Prodajalec pa nam je dolžan vrniti celotno kupnino.

Pomembno je, da kadar odstopimo od pogodbe, o tem obvestimo prodajalca najpozneje v 14-ih dneh od dneva sklenitve pogodbe, prejet izdelek pa nemudoma oziroma najpozneje v 30 dneh od odstopa vrnemo prodajalcu v stanju v kakršnem smo ga je prejeli. Izdelek ne sme biti poškodovan ali rabljen. Trgovec pa  nam je dolžan povrniti znesek kupnine v 14 dneh od prejema odstopa od pogodbe, skupaj s stroški dostave ob nakupu blaga, razen, če smo zahtevali nadstandardno dostavo. Stroške vračila pa praviloma krijemo sami, razen če je s trgovcem drugače dogovorjeno.

Vendar pa to ne velja za vse izdelke, katerih nakup opravimo preko spleta. Zlasti to ne velja za letalske in železniške vozovnice, koncertne vstopnice, rezervacijo hotelske sobe, gostinske storitve, izdelke izdelane po naročilu itd.

Kaj pa v primeru, ko ima kupljena stvar napako ali nima lastnosti, ki so bile oglaševane?

V tem primeru govorimo o stvarnih napakah, pri tem pa nas ščitijo zahtevki iz naslova garancije in stvarnih napak.

Če uveljavljamo pravico iz naslova odgovornosti prodajalca za stvarne napake, je potrebno napako reklamirati čimprej, najkasneje pa v 2 mesecih odkar smo napako odkrili, vendar ne dlje kot 2 leti od prevzema izdelka. Zahtevamo lahko zamenjavo, popravilo, sorazmerno znižanje kupnine glede na napako ali pa vračilo denarja. V tem primeru lahko sami izberemo kaj od navedenega bomo zahtevali.

Garancija

Je predpisana za tehnične izdelke, npr. kakšen motor, stroj, aparat ipd.. Za izdelke, kupljene kjerkoli v EU velja obvezna garancija 2 leti. Pri uveljavljanju garancije imamo enake zahtevke kot pri stvarnih napakah, vendar moramo najprej vedno zahtevati popravilo. V kolikor popravilo ni možno ali ni opravljeno v določen času lahko zahtevamo zamenjavo izdelka, nato znižanje ali vračilo kupnine.

Velja si zapomniti še, da se pri tehničnih izdelkih, za katere je dana garancija, prav tako sami odločimo ali bomo zahtevali garancijo ali uveljavljali zahtevke iz naslova stvarnih napak.

Pomoč in nasvete za potrošnike v Evropi najdete na portalu Tvoja Evropa in na spletnih straneh Evropskega potrošniškega centra Slovenije.

Zavod PIP, Europe Direct Podravje
Pixabay

Sorodni članki

Back to top button