Potovanje

Se odpravljaš na dopust z letalom? Poznaš pravice, ki jih imaš?

Pred vrati je sezona potovanj na eksotične destinacije. Zaradi hitrosti, udobnosti ter cenovne dostopnosti se največ ljudi odloča za potovanje z letalom, zato je tudi največ vprašanj in posledično zahtevkov letalskih potnikov.

Uredba št. 261/2004, ki ureja pravice letalskih potnikov, se nanaša le na pravice potnikov, ki se na potovanje odpravljajo letališča držav članic EU in potnike, ki odhajajo iz letališč tretje države in so namenjeni na letališče države članice EU v kolikor gre za letalskega prevoznika s sedežem v EU.

Določa skupna pravila glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov.

Pravice v primeru zamude leta

Potniki v letalskem prometu imajo pravico v prvi vrsti do informacij glede odpovedi leta in trajanja zamude. Nadaljnje pravice so odvisne od dolžine leta in dejanske zamude. Za uveljavljanje minimalnih pravic mora zamuda trajati več kot 2 uri. Pri tem je potnik upravičen do dveh brezplačnih telefonskih klicev, oskrbe z osvežilnimi napitki ter obroki hrane primerni čakalnemu času. Kadar zamuda traja več kot 5 ur imajo potniki na izbiro tudi, da se odločijo med povračilom cene vozovnice ali spremembo poti do končnega cilja. Povračilo cene vozovnice potnik zahteva, ko se odloči, da prekinejo potovanje. Ob tem mu je letalski prevoznik dolžan zagotoviti tudi brezplačni povratni let na izhodiščno letališče.

Praksa je pokazala, da se potniki najpogosteje odločajo za nadaljevanje potovanja iz razloga rezervacije in plačila hotela ali načrtovanega nadaljnjega leta. Letalski prevoznik je potniku v tem primeru dolžan zagotoviti brezplačen prevoz do morebitnega drugega letališča v najkrajšem možnem času. V kolikor to ni možno, pa zagotoviti brezplačno namestitev v hotelu ter prevoz med letališčem in hotelom.

Uredba v primeru zamude ne predpisuje odškodnine, kljub temu pa je po sodni praksi sodišča EU odškodnina možna tudi v primeru zamude, ko potniki prispejo na namenjeno letališče tri ali več ur po predvidenem prihodu. Višina odškodnine je odvisna od dolžine leta, namenjena pa je povračilu škode zaradi nastalih nevšečnosti potniku in ne dejansko škodo, ki je potniku nastala.

Šteje se, da je let odpovedan, če se spremeni številka leta.

potovanje, let, letalo, odškodnina
Evropska Unija je edina na svetu, ki določa minimalne standarde na vseh prevoznih sredstvih.

Pravice v primeru odpovedi leta

V primeru odpovedi leta vam poleg zgoraj naštetih pravic, oskrbe in dveh klicev/sporočil, pripada odškodnina in izbira med prekinitvijo ali nadaljevanjem potovanja.

Kadar se potnik odloči prekiniti potovanje, mu mora letalski prevoznik zagotoviti brezplačni povratni let na izhodiščno letališče in potniku v sedmih dneh povrniti stroške v višini polne cene vozovnice. Kadar pa se potnik odloči nadaljevati potovanje, mu mora letalski prevoznik zagotoviti brezplačni prevoz s primerljivimi pogoji prevoza do namembnega letališča v najkrajšem možnem času oziroma pozneje, če potniku to ustreza. Če je nadomestni let predviden šele naslednji dan, je letalski prevoznik dolžan potniku zagotoviti brezplačno namestitev v hotelu ter prevoz med letališčem in hotelom.

Višina odškodnine je določena v pavšalnem znesku in je odvisna od dolžine leta, njen namen je prav tako povrnitev škode za nastale nevšečnosti in ni odvisna od dejanske škode. Višina te se giblje med 250 in 600 EUR. Izplačati se mora praviloma v gotovini ali obliki potovalnega vavčerja. V drugi obliki pa le, če potnik s tem pisno soglaša.

Višina odškodnine je odvisna od dolžine leta, ki je posledica odpovedi leta.

Do odškodnine pa potnik ni upravičen, če je bil o odpovedi leta obveščen več kot 14 dni pred predvidenim odhodom ali če mu je letalski prevoznik od 7 do 14 dni pred predvidenim odhodom ponudil nadomestni let. Ali, če je bil ponujen nadomestni let 7 dni pred odhodom in ta nadomestni let omogoča odhod največ 1 uro prej in prihod manj kot 2 uri pozneje od prvotnega načrtovanega leta. Do odškodnine pa potnik tudi ni upravičen v primeru izrednih razmer.

V primeru izrednih razmer mora letalski prevoznik potnikom ponuditi oskrbo, telefonske klice in brezplačno namestitev če je ta potrebna.

Kaj pa v primeru, ko vam zavrnejo vkrcanje na let, kljub temu, da ste se pravočasno prijavili na let?

Najpogostejši razlog za zavrnitev vkrcanja je prezasedenost letala. Do prezasedenosti lahko pride iz različnih razlogov. Letalski prevoznik je v tem primeru dolžan pozvati morebitne prostovoljce, ki so se pripravljeni odpovedati svojemu sedežu za ponujeno denarno nadomestilo ali druge ugodnosti. Kadar prostovoljcev ni, ali je teh premalo lahko prevoznik vseeno zavrne vkrcanje potnikom tudi proti njihovi volji. V navedenem primeru tem pripada odškodnina ter primerna oskrba. Ponavadi, kadar to dopušča možnost, je potnik premeščen v višji razred od rezerviranega. V nasprotnem primeru, kadar je potnik premeščen v nižji razred pa je upravičen do povrnitve dela vrednosti letalske vozovnice.

Tudi pri potovanju z vlakom, avtobusom ali ladjo imajo potniki smiselno podobne pravice kot pri potovanju z letalom. Več o pravicah potnikov v posameznem potniškem prometu najdete na povezavi Tvoja Evropa.

Potrebujete nasvet v zvezi z vašimi pravicami?

Na Zavodu PIP smo vam na voljo za brezplačen pravni nasvet ob predhodni rezervaciji termina svetovanja.

EUROPE DIRECT Podravje
Pixabay

Uredništvo DOSTOP.si

Uredništvo portala DOSTOP.si

Sorodni članki

Back to top button