Tehnologija

Sumljive spletne trgovine – kako najti prevaro?

Pred vsakim spletnim nakupom si vzemite dve minutki in preverite spletno trgovino, saj v poplavi najrazličnejših ponudnikov, lahko naletite na lažno spletno trgovino ali trgovino s ponaredki. Žal ni enega samega znaka, ki bi z gotovostjo kazal na spletno prevaro, ampak moramo preveriti in kombinirati več sumljivih znakov.

V teh dneh se ne bomo mogli izogniti najrazličnejšim ponudbam spletnih trgovcev, ki bodo vabili s super popusti. Ja, začela se je ameriška novembrska nakupovalna mrzlica, najprej Black Friday in nato prihaja še Cyber Monday. 

Pripravite kreditne kartice, vendar naj vas ne zavedejo neverjetne nizke cene. Pred VSAKIM spletnim nakupom si vzemite dve minutki in preverite spletne trgovine, v katerih nakupujete. V poplavi najrazličnejših ponudnikov, lahko naletite na lažno spletno trgovino ali trgovino s ponaredki. Spletni uporabniki moramo poiskati čim več informacij in se naučiti brati med vrsticami.

Kateri so sumljivi znaki v spletni trgovini?

  1. Neverjetno nizke cene: če ponudba po predstavitvi, ceni ali drugih lastnostih močno odstopa od preostalih, je to zanesljiv razlog za previdnost. Če ste našli Gucci torbico za 20 evrov ali Suunto uro za 70 evrov, boste gotovo dobili ponaredek ali pa ostali praznih rok.
  2. Velike obljube: čisto vsi artikli so na zalogi, dobavljivi takoj, trgovec pa obljublja še brezplačno dostavo po celem svetu. Če nakupujemo pri uveljavljenem spletnem trgovcu, to niti ne bi bilo sumljivo. Če pa ste prišli na popolnoma neznano stran, kjer je vse kar 80 % znižano, podatki o domeni pa kažejo, da gre za stran, ki je nastala pred tednom dni, potem se raje ne odločite za nakup!
  3. Ni nobenih podatkov o trgovcu: kdo sploh stoji za spletno trgovino? Za katero podjetje gre, kje se nahaja (naslov podjetja)? Veliko lažje je reševati morebitne spore, če gre za podjetje v EU. Če pa sploh ni nobenih podatkov o podjetju, je to znak za previdnost.
  4. Ni nobenih kontaktnih podatkov: preverite, kako lahko kontaktirate trgovca (telefonska številka za pomoč uporabnikom, elektronski naslov). Je na voljo zgolj obrazec za sporočilo in nobenega drugega kontakta? Je telefonska številka izmišljena (največkrat napišejo kar 123456789)?
  5. E-mail naslov je od brezplačnega ponudnika: spletni goljufi za komunikacijo uporabijo brezplačni poštni predal (gmail.com, hotmail.com itd.). To je še en znak, ki lahko kaže na prevaro.
  6. Preverite domeno: na strani http://whois.domaintools.com/ preverite, kje in kdaj je bila domena registrirana in kateri kontaktni podatki so navedeni. Včasih lahko že na podlagi teh podatkov sklepamo, da nekaj ni v redu. Npr. spletna trgovina se hvali z dolgo tradicijo, domena pa je registrirana kakšen mesec nazaj ali pa je bil pri registraciji domene uporabljen brezplačen elektronski naslov.
  7. Je vpis kreditne kartice varen? Če boste plačali s kreditno kartico, vedno preverite, da se v naslovni vrstici izpiše HTTPS, kar dokazuje, da gre za varno povezavo. To pomeni, da je prenos podatkov o kreditni kartici šifriran ter tako skrit pred očmi morebitnih vsiljivcev v omrežju.
Grafika prikazuje, da se šifriran prenos podatkov o kreditni kartici prikaže tako, da je v URL vrstici zelena sklenjena ključavnica, URL naslov spletnega mesta pa se začne s HTTPS.
Ko vpisujete kreditno kartico, vedno preverite, če se povezava začne s HTTPS.

Kako preverimo spletne trgovine?

Vedno kombiniramo več sumljivih znakov, npr. izjemno nizke cene, pomanjkljive podatke o trgovcu, pogoje poslovanja …

Kateri je najbolj zanesljiv podatek, ko preverjamo spletno trgovino?

Edini podatek, ki ga goljufi ne morejo ponarediti pa je starost domene. To preverite na http://whois.domaintools.com/. Preverite, kje in kdaj je bila domena registrirana in kateri kontaktni podatki so navedeni. Včasih lahko že na podlagi teh podatkov sklepamo, da nekaj ni v redu.

Kako na podlagi domene vemo, da gre za prevaro?

Spletna trgovina se npr. hvali z dolgoletno tradicijo, domena pa je registrirana pred kakšnim mesecem ali pa je bil pri registraciji domene uporabljen brezplačen elektronski naslov, kar jasno kaže na prevaro.

Ali se s plačilom po povzetju zavarujemo pred prevaro?

Ne, plačilo po povzetju ne zagotavlja varnega nakupa, saj lako kljub temu prejmemo prazen paket, ponaredek ali plastično igračo.

Ali na spletu oglašujejo tudi lažni trgovci?

Ja, na spletu lahko oglašuje kdorkoli, zato morate biti še posebej pozorni, če do trgovine pridete prek oglasa na družbenih omrežjih. Trgovino vedno še dodatno ‘poguglajte’ in na forumih preverite, če je že kdaj prišlo do prevare. To najlažje storite tako, da v iskalnik vpišete ime spletne trgovine in ‘forum’.

Varni na Internetu
Arhiv DOSTOP.si

Sorodni članki

Back to top button