Praznična nakupovanja in pravica potrošnika do vračila izdelka
Praznično nakupovanje je za potrošnika vsako leto prav posebna izkušnja. Marsikdo se po darila odpravi v bližnji trgovski center, spet drugi svoje praznične nakupe opravijo kar na spletu, iz udobja svojega doma. Ali veste, da so od tega kje opravite nakup, odvisne tudi vaše potrošniške pravice?

Kako se lotiti prazničnih nakupov?
V želji za popolnim, najlepšim in najboljšim darilom se nam kdaj pripeti tudi kak neposrečen nakup, zato si velja zapomniti, da se je nakupov najbolje lotiti z veliko mero razuma. Najbolje tako, da si pripravimo seznam obdarovancev in zanje v naprej izberemo darila, pri tem pa določimo tudi znesek, ki smo ga za ta namen pripravljeni odšteti. Šele naslednji korak naj bo iskanje najugodnejših nakupov, bodisi v trgovini bodisi na spletu.
Ali lahko izbrano darilo vrnem in izberem kaj drugega, če mi le-to ni všeč?
Pravica vračila ali zamenjave izdelka ter povračila kupnine je v prvi vrsti odvisna od tega ali gre za vračilo brezhibnega izdelka ali za neskladnost izdelka s prodajno pogodbo. Nadalje pa je razlika tudi v tem ali smo nakup opravili preko spleta ali v klasični trgovini.
Nakup v trgovini in vračilo brezhibnega izdelka
V izogib slabi volji je priporočljivo, da pred samim nakupom pri trgovcu preverimo kako je z morebitnim vračilom ali zamenjavo izdelka v primeru, če obdarjenemu darilo ne bo všeč ali morda tak izdelek že ima. Kupec ima vedno možnost, da neposredno pred nakupom poizve koliko časa je na voljo za vračilo oz. ali ta možnost sploh obstaja. To je pomembno vedeti, sploh če darilo kupimo toliko v naprej. Zamenjava ali vračilo izdelka in povračilo kupnine v takem primeru sta navadno odvisna od dobre volje trgovca in poslovne prakse oz. njegovega soglasja ali če je to ob nakupu izrecno obljubljal.
Veliko trgovcev omogoča vračilo ali zamenjavo brezhibnega izdelka v določenem obdobju po nakupu, pri čemer rok za vračilo in pogoje določajo trgovci sami. Praviloma je vračilo pogojeno s predložitvijo računa, na katerem je pogosto naveden tudi rok za vračilo (praviloma 8 dni) ter možnosti, ki so ponujene kupcu (npr. menjava blaga, darilni bon ali celo vračilo kupnine). Pri tem je pomembno, da je izdelek nepoškodovan in da ni bil rabljen, saj ima trgovec v nasprotnem primeru pravico, da vračilo zavrne.
Kaj pa spletni nakupi?
Pri spletnem nakupu je obseg pravic širši, ko gre za vračilo brezhibnih in neuporabljenih, neodprtih izdelkov. Ker prodaja preko spleta kupcu onemogoča fizični stik z izdelkom, je varstvo njegovih pravic obsežnejše. Pri spletnem nakupu imamo na voljo 14 dnevno obdobje, v katerem lahko prejeto blago brez razloga vrnemo prodajalcu.
Ko odstopimo od pogodbe, moramo o tem prej pisno obvestiti prodajalca, najpozneje v 14 dneh, prejeti izdelek pa nemudoma oz. najpozneje v 30 dneh vrniti prodajalcu v stanju v kakšnem smo ga prejeli. To pomeni, da blago ne sme biti poškodovano in tudi ne rabljeno. Sicer pa lahko trgovca obvestimo o odstopu tudi hkrati z vračilom, ko poštni pošiljki priložimo izjavo o odstopu od pogodbe.
Trgovec nam je dolžan v roku 14 dni od prejema obvestila o odstopu od pogodbe povrniti znesek kupnine, skupaj s stroški dostave, ki smo jo plačali ob nakupu izdelka, razen v primeru, ko smo morebiti zahtevali nadstandardno dostavo – v takem primeru krijemo stroške dostave sami. Še opozorilo: stroške vračila blaga praviloma krije kupec sam, v kolikor s prodajalcem ni drugače dogovorjeno.

Vračati ne moremo vseh izdelkov, kupljenih preko spleta
Velja si zapomniti, da pravica vračila ne velja v vseh primerih nakupa preko spleta. To zlasti ne velja v primeru nakupa letalskih vozovnic, rezervacije hotelskih sob, gostinskih storitev, vstopnic za koncerte in druge prireditve, kot tudi ne za izdelke izdelane po naročilu…ipd. V vseh naštetih primerih potrošnik ni varovan na način, da lahko odstopi od pogodbe kar brez razloga in če si zgolj premisli, prav tako ne more zahtevati povračila kupnine.
Neskladnost blaga s prodajno pogodbo
Prodajalec mora potrošniku dobaviti blago, ki je skladno s pogodbo. Če blago ni skladno s prodajno pogodbo, prodajalec odgovarja za neskladnost in jo mora odpraviti. Potrošnik je enako varovan, ne glede na to ali je izdelek kupil v trgovini ali preko spleta.
26. januarja 2023 je stopil v veljavo nov Zakon o varstvu potrošnikov, s katerim se je spremenila ureditev stvarne napake. Ta ni več poimenovana kot stvarna napaka, temveč govorimo o neskladnosti s pogodbo, spremenile pa so se tudi pravice potrošnikov pri njenem uveljavljanju.
Za izdelke, kupljene od vključno 26. 1. 2023 dalje velja določen vrstni red uveljavljanja zahtevkov. Potrošnik lahko najprej zahteva popravilo blaga ali zamenjavo blaga z novim, brezhibnim (razen če je to nemogoče ali če določen zahtevek za prodajalca predstavlja nesorazmerne stroške v primerjavi z drugim). Šele, če prodajalec temu zahtevku ne ugodi v 30 dneh (rok se izjemoma lahko podaljša za 15 dodatnih dni), lahko potrošnik zahteva znižanje kupnine v sorazmerju z neskladnostjo ali odstop od pogodbe in vračilo celotne kupnine.
Če se neskladnost pojavi v manj kot 30 dneh od prejema blaga, vrstni red zahtevkov ne velja, ampak lahko potrošnik že takoj odstopi od prodajne pogodbe in zahteva vračilo plačanega zneska.
Spremenil se je tudi zakonski rok, v katerem velja domneva, da je neskladnost obstajala že ob dobavi blaga. Po novem velja domneva, da je neskladnost blaga obstajala že v času dobave, če se je pokazala v enem letu od dobave blaga. To pomeni, da če se neskladnost pojavi znotraj omenjenega roka, je v morebitnem sporu prodajalec tisti, ki mora dokazovati, da neskladnosti v času dobave še ni bilo. Po poteku tega roka to breme pade na potrošnika.
Več informacij o pravicah potrošnikov v EU najdete na spletnem portalu Evropskega potrošniškega centra Slovenije.