Kultura

Gledališče zatiranih: Spregovorimo skupaj!

Si že slišal za Gledališče zatiranih? Gre za vzpostavitev prostora, v katerem se govori o temah, ki sicer niso izpostavljene, in kjer spregovorijo tisti, ki mnogokrat nimajo glasu.

Z uporabo metodologije in tehnik gledališča zatiranih se vzpostavi dialog in interaktivnost. Hkrati se razjasnjujejo vprašanja in raziskujejo poti za boj proti neenakostim, diskriminaciji, rasizmu, krivicam in drugim problemom zatiranosti, ki morda na prvi pogled niso povsem vidni ali očitni.

Z gledališko tehniko spreminjali zakone

Metoda družbeno angažiranega gledališča se pogosto rabi za izobraževalne namene ali kot orodje za doseganje socialne pravičnosti. V šestdesetih letih prejšnjega stoletja jo je v Braziliji pričel razvijati režiser, politik in pisec Augusto Boal, kasneje pa so se različne tehnike metode razširile v skoraj sto drugih držav.

Gledališče zatiranih
Metoda gledališča zatiranih je nastala v Braziliji.

V času njegovega mandata kot mestnega svetnika v Riu de Janeiru (1993–1997) je nastalo zakonodajno gledališče, ki predstavlja obliko demokracije z uporabo forumskega gledališča. To se kombinira s konvencionalnimi rituali parlamentarne zbornice z namenom spreminjanja legitimnih želja državljanov v zakone. Po forumski predstavi se ustvari prostor, podoben senatu, za podoben obred sprejemanja zakonov po istem uradnem postopku, ki temelji na posegih gled-igralcev (ti jih zagovarjajo ali zavračajo, glasujejo ipd.). S pomočjo omenjene tehnike je z Boal z vključevanjem predlogov ljudi spremenil kar 20 zakonov. Verjel je, da so prebivalci tisti, ki bi morali odločati o družbenih vprašanjih, ne pa vladajoča elita.

Šola gledališča zatiranih

Z uporabo gledališča kot orodja za doseganje družbenih sprememb so se pod organizatorsko taktirko Kolektiva ZIZ in KUD Transformator spoznali tako v teoriji kot praksi udeleženci desetdnevnega intenzivnega izobraževanja. Osredinili so se predvsem na forumsko, časopisno in slikovno gledališče ter estetiko gledališča zatiranih.

V predstavi gledalci tudi igralci

Prvo ZIZ dejanje prihodnjega leta bo tako pospremila forumska predstava, kjer bodo igralci odigrali kratek prizor zatiranja. Tehnika sloni na improvizaciji gled-gledalcev. Po prvi uprizoritvi sledijo ponovitve z intervencijami, ko gled-gledalci odigrajo svoje predloge za soočanje s situacijo in jo fizično pokažejo na odru. Temu sledi diskusija s širšo publiko o resničnosti intervencije.

Gledališče zatiranih
Zaključno produkcijo letošnje Šole Gledališča zatiranih si lako ogledaš v četrtek, 5. decembra, ob 19. uri, na Malem odru Narodnega doma Maribor.

V tej tehniki se z gledališkim orodjem obravnava možnosti za družbene spremembe – gre za refleksijo realnosti in vajo za akcijo v prihodnje v situacijah v življenju. Tudi ob tretjem koraku 21. stoletja so določene teme še vedno prisotne. Problematike, ki jih je treba naslavljati, dokler jih kot družba ne črtamo z menija.

Pod mentorstvom performerke in pedagoginje Barbare Polajnar in gledališkega režiserja in performerja Jake Andreja Vojevca bodo nastopili: Tom Veber, Luka Kristić, Jan Podbrežnik, Barbara Mastnak, Teja Musič, Timotej Kresnik, Sandra Štefanec, Žiga Brdnik in Blažka Garmut.

Vabljeni na zaključno produkcijo letošnje Šole Gledališča zatiranih, ki se bo odvila v četrtek, 5. decembra, ob 19. uri, na Malem odru Narodnega doma Maribor.

Barbara Mastnak
Erik Školiber

Sorodni članki

Back to top button