To ni piramidni sistem
To je direktni marketing. "Heii .. Kako si? Ful se mi zdiš kul glede na profil, pa sem se odločil, da ti pišem ... A te smem nekaj vprašat? /…/ Iščemo ljudi, ki so iznajdljivi, učljivi, ambiciozni ter si v življenju želijo nekaj več kot le službo. Nedavno smo sprostili nekaj delovnih mest in iščemo sodelavce …"
Verjetno je že skoraj vsak izmed nas dobil sporočilo od neznanca, ki se začne s čim podobnim, nato pa začne obljubljati službo z bajnim zaslužkom in delom od doma. Tokrat sem se na eno od teh ponudb odzvala, pustila svojo telefonsko številko in odšla na sestanek. Poglejmo, kaj sem izvedela.
Pogrezanje v živo blato
Taktika, ki jo uporabljajo, je izjemno dodelana, ampak kljub temu lahko hitro ugotovimo, da imamo opravka s piramidnim sistemom, saj vse poteka po istem scenariju. Začne se tako, da neki neznanec ali pa daljni znanec tako ali drugače naveže stik s tabo preko družbenih omrežij s sporočilom “Se poznava?” ali pa “Te lahko nekaj vprašam?” in ti ponuja privlačno službo z delom od doma in dobrim plačilom. Meni je moj kontakt napisal: “Razlog, da iščemo po družbenih omrežjih, je ta, ker smo opazili, da je mnogo lažje poiskati resne, pozitivne in komunikativne ljudi tu kot pa na razpisu za delo./” O dvomih, ki se razumskemu človeku ob tem porodijo, verjetno ni treba razpredati. Na moja vprašanja, zakaj ne iščejo preko razpisa za delo in ali lahko delam preko študentske napotnice ali pogodbe za nedoločen čas, mi je odgovoril naslednje: “Se nam ne splača, ker se preko spleta in s sistemom znebimo neresnih ljudi. Lahko delaš preko napotnice oz. katerekoli druge pogodbe”. Ta trditev se je zamajala kasneje na sestanku, ko so govorili o financiranju preko spletnih pisarn, češ da so v primeru davčne inšpekcije, ki bi lahko povprašala, od kod vam denar, “tako pokriti”.
“V glavnem delamo same lahke stvari … Kaj točno bi delala, ti ne znam odgovoriti, saj se delo razlikuje od vsakega posameznika, bi pa predlagal, da se slišiva po telefonu in se podrobneje pogovoriva, kaj in kako se dela, saj si želim, da dobiš celotne informacije, ki ti jih preko Instagrama težko podam. /…/” Kmalu po tem, ko sem mu napisala telefonsko številko, me je poklical. V naglici je začel navajati ohlapne in hkrati privlačne podatke. Povedal je, da so “večmilijonska firma” (a imena podjetja mi ni razkril) in da “delajo za več podjetij”. Na moje vprašanje po imenu podjetja je odgovoril, da je on samostojni podjetnik, ampak da dela za slovensko podružnico tujega podjetja, ki sodeluje z več podjetij. Zaslužek naj bi znašal od 100 do 500 evrov bruto na teden, odvisen pa naj bi bil od mene oziroma od mojega vloženega truda in časa. Delovni čas naj bi si razporejala sama, tako bi potrebovala zgolj računalnik in dostop do spleta. Razloži mi, da imajo nekajkrat letno sestanke in da imam to srečo, da ga organizirajo ravno naslednji torek. In ker “si res želi, da izvem prave informacije”, me povabi na srečanje. Zaradi velikega povpraševanja naj bi se morala na sestanek prijaviti in bi tako prejela vstopnico.
Prijavim se preko eventbrite.co.uk in po e-pošti prejmem vstopnico. Med drugim je na njej pisalo: “Če se vam zgodi, da pride ‘nekaj vmes’ in se sestanka ne boste udeležili, morate to sporočiti odgovornemu, ki vas je na sestanek povabil.”
Na kraju zločina
V Mariboru se pripeljem na dogovorjeno mesto, in ko pogledujem za hišnimi številkami, opazim lepo urejenega moškega, starega od dvajset do trideset let. Ko me zagleda, že od daleč prijazno vpraša, ali sem prišla na sestanek. Odgovorim pritrdilno, zato me povabi v avlo, v kateri že čaka nekaj drugih kandidatov. Pospremi nas do dvigala in stisne gumb, ki vodi do 4. nadstropja. Ena izmed kandidatk vpraša, ali ve kdo, kaj točno to je, in vsi odkimamo. Vrata dvigala se odprejo in že nas čaka drug mlajši moški v suknjiču, srajci in elegantnih hlačah, ki nam odpre vrata in nas povabi naprej. Za pultom stojijo privlačna dekleta v večernih oblekah. Ko stopimo v dvorano, nas motivator posede v prvi vrsti, pričaka pa nas drsnica s peščeno plažo in mladim parom, ki zre v nebo. Pod njima pa stoji motivacijski napis: “Pomagamo ljudem do preboja.”
Mlajši urejen komunikativen fant, očitno naš predavatelj oziroma motivator, nas vpraša: “Kdo je prišel sem in ima ful premalo informacij in ne ve, za kaj gre?” Spogledamo se, se nasmehnemo in dvignemo roke. Nato nadaljuje: “Kdo bi rad imel ful več denarja?” Ponovno vsi dvignemo roke. Nadaljuje še z nekaj vprašanji, ki že predvidevajo pritrdilen odgovor. Pove, da je imel očeta samostojnega podjetnika, ki je ves čas garal. Takšen način življenja mu ni dišal. V času študija je tako začel najprej občasno delati pri tem podjetju, danes pa od tega živi. Predavatelj se je tako spustil v realne problematike, ki težijo današnjo družbo, in se tako dotaknil števila brezposelnih, povprečne slovenske plače in visoko izobraženih, ki so končali v strežbi … Z navedenim pa nas vse bolj prepričeval o smiselnosti njihovega sistema.
Nadaljeval je o razmerju med časom šolanja, delom in počitkom. Medtem ko 20 let hodimo v šolo, 50 let delamo in 10 let počivamo, pa nam je on obljubil nekoliko boljše razmerje: 20 let šolanja, 10 let dela in 50 let počitka. Tudi tisti, ki morda niso nasedli njegovim začetkom, so po taki trditvi zagotovo začeli bolj pozorno poslušati. Sledil je ogled motivacijskega filmčka v angleščini s slovenskimi podnapisi, ki je razkrival skrivnost uspeha in bogastva.
Nato motivator preusmeri pogovor na nekaj, kar poimenuje direktna prodaja. Pove nam, da smo zagotovo vsi že kdaj imeli stik z direktno prodajo oziroma mrežnim marketingom. Včasih so hodili na dom prodajat čistila ali pa sesalce in polovico vrednosti sesalca, ki ga je prodajalec prodal nam, je lahko sam obdržal, kar pa naj bi bil ravno čar tega sistema. Vse pojasni nekako takole: “Če stane sesalec 3000 evrov in veš, da boš, če ga prodaš, dobil 1500 evrov – ali bi se produkt veliko bolj potrudil prodati?” Njihov sistem naj bi temeljil na tem, da dobi prodajalec polovico od prodanega produkta, kar pa se sliši že zelo mamljivo.
Njihovo podjetje se ukvarja z velnes industrijo, preživeto hojo od vrat do vrat pa so v 21. stoletju zamenjala družbena omrežja. Navrže primer blazno bogatega člana njihovega podjetja na Tajskem, ki je začel na dnu in delal cele dneve, da je prilezel na vrh. Opozori nas, da tukaj mi ne bomo zaslužili milijonov, bomo pa zagotovo lepše živeli. Vse pa je odvisno od nas in našega vloženega truda.
Kako torej do zaslužka?
Kaj naj bi bilo naše delo? Pridobivanje novih kupcev preko spleta in prodaja energijske pijače, proteinske čokoladice in izdelkov za hujšanje. Nato nam razloži sistem dela. Obseg dela si določiš sam, a kot pojasni, je povprečje 10 ur tedensko. Tako naj bi pridobili pet strank, kar bi nam prineslo 165 evrov mesečno.
Za bajni zaslužek vrha piramide je nujno trdo delo ljudi pod vami.
“To ni veliko, ampak je 165 evrov več, kot si jih imel prej,” nam namigne. Naslednji mesec zgodbo ponoviš: od teh petih strank iz prvega meseca ti ostanejo tri, ki bodo ponovno kupile tvoje produkte, pridobiš pa novih pet. Kar naj bi 165 evrom prištelo dodatnih 80 evrov. Po enem letu bi z desetimi urami dela na teden mesečno dobil 450 evrov. “To je toliko, kot da bi imel v lasti neko stanovanje in bi ga dajal v najem. To nam veliko pomeni. To so položnice, to je kredit, to so stroški, to je najemnina.”
Vse skupaj se sliši privlačno, a nekoliko nenavadno, sploh če je cilj pasivni zaslužek. Pasivni zaslužek naj bi bil sam po sebi neki priliv, za katerega ti ni treba prav zares delati. Naj ponovno spomnimo na Tajca, ki je delal 16 ur dnevno približnih 10 let, da je danes baje blazno bogat. Tudi moj kontakt me je po telefonu kasneje prepričeval, da je on ves dan v pisarni in da je njegova služba njegovo življenje. Izjavil je, da rad dela cele dneve. Vse skupaj stoji na izjemo krhkih temeljih, saj si “sam odgovoren” za to, če ti v desetih letih dela, ki ga obljubljajo, ne uspe živeti na račun strank.
Kaj sledi?
V primeru, da se odločiš za takšno delo, ti dodelijo mentorja in 4- do 5-urno izobraževanje. Pri tem predavatelj zagotovi, da se lahko nato še vedno odločimo, ali smo pravšnji za to pozicijo, in tako tudi odstopimo.
Nato pa nas povpraša: “Koga nisem prepričal in je ugotovil, da ga to ne zanima in da ne bo prišel na usposabljanje?” Nihče ne dvigne roke. Pošali se, da se vedno nekdo zlaže, sam pa se potem igra Sherlocka Holmesa.
Nato preoblikuje vprašanje, “kot na poroki”, če se kdo ne strinja, naj ugovarja ali za vedno umolkne. Tako ne odneha tudi pri odgovorih “mogoče” ali “ne vem”. Možna sta le dva odgovora: da ali ne.
In tako smo štiri ženske na njegov apel prisiljene zapustiti dvorano kljub obljubam o svobodni odločitvi. Zaradi tega tudi ne morem več govoriti o nadaljnjih korakih, o katerih pa poročajo nekateri drugi.
Abeceda piramidnega sistema
Luka Tetičković je v članku za časopis Svet24 napisal, da so ga povabili na naslednji sestanek, za katerega so morali za 5 evrov kupiti vstopnico. Po besedah anonimnega bralca Tetičković poroča, da se šele na tretjem sestanku razkrije naslednje: “Če želiš k podjetju pristopiti, moraš na zalogo kupiti njihove izdelke, ki jih nato prodaš naprej.” Delali naj bi le s tistimi, ki kupijo izdelke za 1300 evrov. Produkti so običajno zelo dragi in jih je zato zelo težko prodati. Začne se s socialnim krogom osebe, in ko se ta odzove odklonilno, se oseba počasi izolira in si ustvari nov socialni krog znotraj podjetja. Vsi tisti, ki se tako odzovejo, vas namreč “ovirajo na poti do uspeha”.
Delovanje podjetij je zelo skrivnostno in podatke razkrivajo postopoma, s tem pa si pridobijo čas, da žrtvam počasi perejo možgane in pridobivajo nove člane. Na 24ur.com poročajo: “Strežniki so najpogosteje v tujini, papirne sledi so zelo omejene, bHIP recimo ima strežnike registrirane v ZDA.” V članku opozarjajo tudi na podjetja, kot so Herbalife, bHIP oziroma BePro, Amway, Natura, Vorwerk in Avon.
Omenjeni sistemi omogočajo zaslužek izključno tistim, ki so na vrhu piramide. Obstaja že ogromno zgodb ljudi, ki so na podoben način že izgubili denar, čas in socialne stike. Ko omenjene motivatorje vprašaš, ali je to piramidni sistem, to odločno zanikajo. Uporabljajo pa termin direktna prodaja in mrežni marketing ter izjemno dodelano taktiko pranja možganov.