Pipistrel: poletelo prvo hibridno električno letalo s pogonom na vodik
Prvi polet je uspešno prestalo prvo hibridno električno letalo s pogonom na vodik, so sporočili iz podjetja Pipistrel Vertical Solutions kot vodje konzorcija projekta MAHEPA. Letalo je novembra uspešno poletelo z mariborskega letališča in postavilo mejnik tako za projekt MAHEPA kot za prihodnost brezogljičnega letenja, so navedli.
“Pipistrel se od vsega začetka zaveda, da je letalstvo eden od velikih onesnaževalcev ozračja. Zato je pred 20 leti začel z razvojem električnih letal. Serijsko pa jih je začel izdelovati leta 2007,” pove Ivo Boscarol. “Dejstvo, da nam je kot prvemu na svetu junija uspelo certificirati električno letalo, potrjuje, da smo vodilni v razvoju električnih pogonov,” je dodal. Pipistrel je dejanski pionir uporabnega brezogljičnega letalstva tudi v komercialne namene ter za prevoz potnikov.
V Pipistrelu se zavedajo, da ima tem trenutku električno letalo zaradi energijske gostote baterij omejen doseg in uporabnost. Zato se kot idealna rešitev za to težavo kaže hibridni pogon, sestavljen iz električnega motorja ter vodikovih gorivnih celic. V tej kombinaciji električna energija ne prihaja več iz težkih baterij, ki jih letalo vozi s seboj. Boscarol pojasnjuje, da se ta “proizvaja med letom v gorivnih celicah iz kisika, ki ga črpa iz ozračja, ter lahkega vodika, ki ga letalo pelje s seboj”.
Vodik je izjemno poceni energent, lahko se ga pridobiva povsod. Je lahek in, kar je najbolj pomembno, edini stranski produkt te reakcije je popolnoma čista vodna para. To pomeni, da je takšno letalo popolnoma brez škodljivih emisij.
Med partnerji podjetja Pipistrel tudi Univerza v Mariboru
V Pipistrelu so pred leti začeli sodelovati s še tremi partnerji pri razvoju letala na vodikove gorivne celice. To je nato kot prvo štirisedežno letalo na vodikov pogon poletelo na Stuttgartskem letališču 29. septembra 2016. Isto letalo se uporablja za nadaljnje raziskave, razvoj ter izboljšave v okviru projekta MAHEPA. V njem pod vodstvom Pipistrelovega podjetja Vertical Solutions sodelujejo še partnerji iz Nemčije H2FLY GmbH Compact Dynamics, DLR – German Aerospace Center in Univerza iz Ulma ter Delft University of Technology iz Nizozemske, Politecnico di Milano ter Univerza iz Maribora.
Poleti so se v zadnjih tednih dogajali na mariborskem letališču. Dokazali so, da je mogoče tudi v teh izjemno zahtevnih časih z mednarodnim sodelovanjem doseči razvojne dosežke svetovnega merila. Zanje ima velike zasluge tudi slovenska Agencija za civilno letalstvo.
Boscarol: še pred koncem desetletja bo neslišno poletelo 19-sedežno potniško letalo
Dosežek konzorcija MAHEPA in vseh vključenih partnerjev po navedbah partnerjev pomeni velik mejnik v smeri razvoja brezemisijskih velikih potniških letal za dolge razdalje in s tem prispevek k čistemu ozračju.
“Za Pipistrel to pomeni nabiranje znanja in izkušenj, potrebnih za naš naslednji projekt, ki ga razvijamo. To je 19-sedežno potniško letalo na pogon z vodikovimi gorivnimi celicami, ki bo sposobno skoraj neslišno preleteti razdajo do 1000 kilometrov v dveh urah brez kakršnih koli emisij. Prepričani smo, da bo prototip poletel še pred koncem desetletja,” je še navedel.
Ob tem se zavedajo, da včasih prevoz na velika letališča in postopki kontrole tam pomenijo večjo izgubo časa kot pa polet sam. Z razvojem letal, ki potrebujejo izjemno kratko vzletno stezo, želijo približali letališča potnikom. “S tem bomo omogočili uporabo že obstoječih, majhnih in potnikom bližjih letališč. Tudi za meddržavna potovanja in transferje neposredno v terminale mednarodnih letališč,” je zaključil Boscarol.