Vožnja z e-skirojem: največ poškodb se zgodi na prvi vožnji
V zadnjih letih je med postala zelo priljubljena uporaba električnih skirojev, kar je povzročilo velik porast poškodb z njimi. Med vzroki za poškodbe voznikov e-skirojev prevladujejo nespoštovanje prometnih predpisov, neprilagojena hitrost, neuporaba čelade in neizkušenost.
Otrokom in mladostnikom se uporaba e-skirojev v prometu odsvetuje, čeprav je zakonsko dovoljena za otroke od dopolnjenega 12. do 14. leta starosti, vendar le če imajo kolesarsko izkaznico, ter za osebe starejše od 14 let.
Najprej vožnjo zvadimo
Zaradi enostavnosti in velike razpoložljivosti e-skirojev je odločitev za njihovo uporabo pogosto spontana, pri čemer pa vozniki nimajo izkušenj z obvladovanjem e-skiroja ter manevriranjem v gneči in na neravnih prometnih površinah. Pogosto tudi podcenjujejo potencialne nevarnosti vožnje, zato se kar tretjina poškodb z e-skiroji zgodi na prvi vožnji.
Vožnjo z e-skirojem najprej vadimo na igrišču, v parku ali na drugi neprometni površini, kjer ni veliko ljudi ali ovir. Vadimo speljevanje, ustavljanje in zavijanje. Podobno kot pri deskanju na snegu in rolkanju tudi z e-skirojem zavijamo tako, da prenašamo težo telesa z ene strani na drugo, vendar je zaradi ozke deske in omejene gibljivosti krmila to nekoliko zahtevnejše. S časom bomo dobili občutek, kako položaj našega telesa vpliva na vožnjo in katerim nevarnostim na cestišču se moramo izogibati.
Vozimo se po stezah za kolesarje
Zakonodaja določa, da se z e-skirojem lahko vozimo po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti. Kjer kolesarske infrastrukture ni ali ni prevozna, se smemo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost vožnje do 50 km/h. E-skiro lahko uporabljamo tudi na območju za pešce, vendar moramo voziti z enako hitrostjo, kot jo imajo pešci (okrog 5 km/uro). Z e-skirojem je prepovedano voziti po pločniku in izven naselja.
Če ni kolesarskega pasu ali steze, vozimo ob desnem robu vozišča v isti smeri kot poteka promet in čim bližje robu vozišča. Na tak način nas vozniki dobro vidijo in takoj opazijo, ko nakažemo spremembo smeri vožnje.
Nosimo čelado in zaščitimo glavo
Na e-skiroju vedno nosimo kolesarsko čelado ali čelado za rolkanje, če je bila čelada testirana tudi za kolesarjenje ali e-skiro in je to zapisano na oznaki.
Pravilno nameščena kolesarska čelada, ki ustreza velikosti naše glave, zmanjša tveganje za resne poškodbe glave za 60 %.
Čelada mora biti pravilno nameščena in se mora dobro prilegati glavi:
- Ko stresemo z glavo levo-desno in naprej-nazaj, se čelada ne sme premikati.
- Sega globoko na čelo, približno 3 cm (dva prsta) nad obrvi. Pri tem zadnji del čelade ne sme segati na kolesarjev vrat.
- Zapeti paščki tvorijo črko V pod ušesi.
- Dolžino paščkov prilagodimo tako, da čelada dobro objame glavo. Med zapetimi paščki in brado naj bo za en prst prostora.
Priporoča se tudi uporaba zaščitnih očal. Med vožnjo nam lahko prileti v oko žuželka, kar je nevarno, saj nam preusmeri pozornost s ceste. Hkrati ogrozi tudi ravnotežje na skiroju, če z eno roko spustimo krmilo in si poskušamo odstraniti žuželko z oči.
Poskrbimo, da nas bodo vozniki dobro videli tudi ponoči in ob slabši svetlobi, npr. ob zori in mraku. Nosimo oblačila svetlih ali dodatke fluorescentnih barv, ki so dobro vidna v slabših svetlobnih pogojih. Oblačila z odsevniki so dobro vidna le v temi, ko jih osvetlijo avtomobilske luči, medtem ko so ob zori in mraku manj učinkovita.
Spoštujemo prometne predpise
Usposobimo se za varno vožnjo z e-skirojem na kolesarski infrastrukturi in cesti. Spoštujemo prometne predpise in smo pozorni na prometno signalizacijo in znake.
Pred zavijanjem v križišču in ob vožnji mimo ovire nakažemo spremembo smeri vožnje pravočasno in nedvoumno. Na skiroju je nakazovanje z roko nekoliko bolj zahtevno, saj lahko hitro izgubimo nadzor nad skirojem, če eno roko spustimo s krmila. Spremembo smeri vožnje zato raje nakažemo tako, da bočno zamahnemo le s komolcem ali iztegnemo nogo bočno v smer, kamor želimo iti. Tako so naše roke ves čas varno na krmilu, saj potrebujemo obe roki, da lovimo ravnotežje in varno krmilimo sprednje kolo skiroja.
- Preden prečkamo cesto na prehodu za pešce, moramo sestopiti z e-skiroja in preko prehoda e-skiro potiskati ob sebi.
- Med vožnjo z e-skirojem ne uporabljamo mobitela, slušalk ali drugih naprav, ki bistveno zmanjšajo našo slušno in vidno zaznavanje ter zmožnost obvladovanja skiroja.
- Na e-skiroju se lahko pelje le ena oseba naenkrat, prav tako ni dovoljeno potiskanje ali vlečenje.
- Ko ni v uporabi, mora biti e-skiro ustrezno parkiran, da ne moti ostalih udeležencev v prometu.
- Ne vozimo se z e-skirojem, kadar za to nismo zmožni psihični in/ali fizično, npr. pod vplivom alkohola ali drugih psihoaktivnih snovi, zaradi močnih čustev, utrujenosti ipd.
Bodimo pozorni na vozišče in dogajanje na cesti
Na kolesu pogosto uživamo v razgledu in opazujemo okolico, na e-skiroju pa se to zelo odsvetuje. Večina nezgod voznikov e-skirojev so padci, zato moramo biti med vožnjo ves čas pozorni na cestišče, po katerem vozimo. Skiroji imajo majhna kolesa in omejeno vzmetenje, zato nam že luknja v asfaltu ali izboklina na cesti poruši ravnotežje, ki ga težko spet vzpostavimo.
Posebej pozorni bodimo na spolzkih in mokrih površinah, kot so marmorne ploščice, kovinske površine, mokre in blatne ulice, na katerih majhna kolesa skiroja hitreje zdrsnejo in pride do padca. Tudi luže lahko skrivajo luknje in druge razpoke. Če moramo res nujno voziti v dežju in po mokrem terenu, ohranjamo nizko hitrost in z vožnjo čim prej prenehamo.
S skirojem se je dovoljeno voziti le v naselju, kjer pa je veliko drugih udeležencev v prometu, ki še niso vajeni e-skirojev na ulicah. Zato je pomembno, da ves čas opazujemo prometno situacijo in razmišljamo nekaj sekund naprej, da bomo v spremenjeni situaciji lahko hitro reagirali. Pri tem moramo upoštevati tudi hitrost, s katero se gibljemo na e-skiroju.
Pred pogledom nazaj zmanjšamo hitrost
Do nezgode pogosto pride ob spremembi smeri vožnje, ko se ozremo čez ramo nazaj, da preverimo, ali je za nami kakšen avtomobil. Težava je, da ob pogledu nazaj nekoliko spremenimo svoje težišče na skiroju, zato lahko hitro izgubimo nadzor, ker je prilagajanje ravnotežja v takem položaju skoraj nemogoče. Najbolj varno je, da zmanjšamo hitrost vožnje, preden pogledamo nazaj. Na tak način bomo lažje ohranili ravnotežje, morebitni padec in udarec ob podlago pa bosta blažja.
Če se na kolesarski poti vozimo za pešcem, upočasnimo vožnjo in pozvonimo, da mu sporočimo, da želimo peljati mimo. Preden nadaljujemo z vožnjo, se prepričajmo, da nas je opazil, saj ne želimo naleteti na nekoga, ki ima slušalke v ušesih in nas ni videl ali slišal prihajati.
Oprema in tehnična brezhibnost e-skiroja
Na naših cestah je dovoljena uporaba lahkih motornih vozil, npr. e-skirojev, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h in niso širši od 80 cm.
E-skiro mora imeti vso obvezno opremo:
- brezhibno sprednjo in zadnjo zavoro,
- belo luč spredaj in rdečo luč zadaj,
- rdeči odsevnik zadaj,
- rumene ali oranžne bočne odsevnike na deski ali kolesih,
- zvonec.
Pogosto vgrajena sprednja bela luč na e-skiroju ni dovolj močna za ustrezno osvetlitev ceste pred nami, zato se priporoča nakup močnejše zunanje luči (1000 lumnov ali več), ki jo namestimo na krmilo. Težava z zadnjo rdečo lučjo pa je, da je nameščena nizko pri tleh, zato je priporočljivo, da pritrdimo dodaten rdeči odsevnik na nahrbtnik ali zadaj na svoje oblačilo.
Kot vsa druga vozila na motorni pogon, mora biti tudi električni skiro tehnično brezhiben in redno vzdrževan. E-skiro redno preverjamo in čistimo, skladno z navodili proizvajalca. Idealno bi bilo, da to naredimo pred in po vsaki uporabi, saj lahko le tako dovolj zgodaj opazimo obrabo in poškodbe.
Naj nam preide v navado, da se pred vožnjo vsakič prepričamo, ali je akumulator dovolj poln za planirano pot, pnevmatike napolnjene, luči in zavore pravilno delujejo, mehanizem za zlaganje brezhiben.
NIJZ
Unsplash