Zakaj? Zato, ker lahko
Maribor je mesto kulture in umetnosti. Je prostor, ki na široko odpira vrata za mlade ustvarjalce in stare umetnike spodbuja, da vztrajajo. V Vetrinjcu pa so na novi razstavi luč sveta ugledale tudi umetnine, ki so se prej skrivale po predalih. Zakaj? "Zato, ker lahko," pravijo ustvarjalci.

V mariborski kavarni BarCoda se je včeraj odvila otvoritev razstave “Zato, ker lahko”. Dogodek ni bil klasična razstavna otvoritev s slavnostnimi govori, temveč neformalno srečanje, kjer so obiskovalci lahko neposredno stopili v dialog z deli in zgodbami, ki jih nosijo. Rdeča nit razstave je tisk – umetniška tehnika, ki združuje različne pristope in medije ter raziskuje meje vizualne pripovedi.
Umetnine iz predalov
Razstava združuje dela petih umetnic: Monike Pocrnjić, Hane Repše, Nine Medved, Maje Pegan in Mojce Pernat. Te ustvarjalke pogosto delujejo v ozadju umetniške scene kot mentorice, organizatorke, producentke in pedagoginje, tokrat pa so stopile v ospredje s svojimi deli. Spoznajmo nekaj del, ki v Vetrinjcu že nagovarjajo obiskovalce:
- Mala Erotika ali Dotik na koži (Maja Pegan, 2025)
Maja Pegan je svojo serijo fotojedkaric ustvarila na osnovi fotografij iz svoje diplomske naloge iz leta 2007. Prijateljica ji je takrat pozirala kot model, Maja pa je folije skrbno shranila, dokler ni napočil pravi trenutek za njihovo ponovno uporabo. Delo v majhnem formatu zahteva od gledalca, da se skloni in podrobno pregleda podobo, ki nima klasičnih robov ali okvirjev – umetnica se namreč izogiba omejitvam, saj meni, da ti zavirajo nadaljnji razvoj podob. Umetnina čaka, da si jo ogledaš in razmisliš, kako se nadaljuje izven okvirja.

- PIN-MOTION (Mojca Pernat, 2024)
Eksperimentalni animirani film Mojce Pernat združuje analogno fotografijo in tehniko stop animacije. Udeleženci delavnice AD HOC LAB na festivalu StopTrik so z uporabo lastnoročno izdelanih pinhole kamer iz odpadnih pločevink ujeli podobe, jih razvili v temnici, digitalizirali ter iz njih ustvarili animacijo. Delo odpira vprašanja o odnosu med svetlobo, časom in gibanjem, s čimer širi meje eksperimentalnega filmskega jezika.

- Tisk4ooo (Monika Pocrnjić & Nina Medved, 2025)
Instalacija “Tisk4ooo” združuje tiskano vezje, 3D tisk in besedno umetnost. V kotu razstavnega prostora se v ritmu algoritma prikazujejo in izginjajo verzi, ki tiho nagovarjajo gledalca k branju. Ta interaktivni pristop združuje tehnološko inovacijo z literarno umetnostjo ter odpira vprašanja o prepletu materialnega in nematerialnega v sodobni umetnosti.

Umetnost, ki ne pozna meja
Tisk kot tehnika nosi bogato zgodovino in se v sodobni umetnosti vse bolj prepleta z novimi tehnologijami. Razstava “Zato, ker lahko” ni zgolj predstavitev del, temveč tudi opomnik o pomembnosti podpore manj prepoznavnim umetnikom, ki delujejo v lokalnem okolju. Pogosto so prav takšne iniciative ključne za ohranjanje in razvoj umetniških praks, ki ne sodijo v komercialne tokove, a imajo neprecenljivo vrednost za ohranjanje raznolike umetnosti..
Razstava “Zato, ker lahko” bo odprta do 30. aprila 2025, obiskovalcem pa ponuja priložnost, da se prepustijo zgodbam, ki bi sicer ostale v predalih. Morda tudi ti v kakšnem delu prepoznaš svojo zgodbo …
Eva ŽUNKOVIČ
Eva ŽUNKOVIČ