Iz odpadkov odpadnih materialov pametna naprava prideluje dizel
Na Institutu Jožef Stefan (IJS) sodelujejo pri postavitvi prve pametne naprave za pridobivanje dizla iz mešanih komunalnih odpadkov v Sloveniji. Podobne naprave sicer že obstajajo, vendar je slovenska edinstvena zato, ker lahko gorivo pridela iz mešanih odpadkov na osnovi ogljikovodikov.
Naprava, ki sicer uporablja tehnologijo, zasnovano v času druge svetovne vojne, izvaja proces katalitične depolimerizacije. S tem snovi na osnovi ogljikovodikov s pomočjo katalizatorja destilira v dizel. Želijo si, da bi napravo lahko upravljali na daljavo, zato pri izdelavi sodeluje skupina iz IJS.
Pametno napravo je razvilo slovensko podjetje KRMC Technological Systems.
Gradivo dizla so ostanki odpadkov po recikliranju (bioloških odpadkov, oblek, tkanin, voskov, olj in plastik). Prednost sistema je, da so odpadki lahko med seboj pomešani in ni treba, da so čisti.
S tem bi lahko poskrbeli za del odpadkov, ki ga sedaj izvažamo na drag sežig v tujino ali domače obrate za toplotno obdelavo podatkov. Izognili pa bi se tudi sproščanju strupenih plinov, ki nastajajo ob sežigu.
V Sloveniji je bilo v 2018 v vse vrste predelav in obdelav (vključno s sežigom) napotena več kot milijarda ton odpadkov. Mitja Jermol, vodja centra za prenos znanja na področju informacijskih tehnologij na IJS, poudarja, da bi z napravami učinkovito predelali velik del odpadkov odpadkov. Ena naprava namreč omogoča predelavo 5300 ton odpadkov na leto, v Sloveniji pa bi lahko postavili 40 do 60 tovrstnih naprav.
Pridobljen dizel lahko natočiš v avtomobil
Stranski produkti kemijske reakcije so oglikov dioksid, destilirana voda in bitumen, snov, ki se dodaja v asfalt. Drugih, strupenih izpustov, ki bi šli v zrak, ni. Za vse stranske produkte pa obstaja nekaj potencialnih možnosti njihove nadaljnje uporabe.
Naprava izdeluje sintetični dizel, ki se – skladno z EU direktivo – kot napredno gorivo 2. generacije lahko uporablja kot aditiv fosilnemu dizlu. Poraba fosilnega dizelskega goriva je še vedno visoka kljub ukrepom za zamenjavo z obnovljivimi gorivi.
Tudi če bodo ukrepi uspeli drastično zmanjšati porabo fosilnega dizelskega goriva ali jo kje celo ukiniti, lahko naprava teoretično izdeluje sintetični kerozin za letalski promet ali pa ladijsko gorivo.