Kako se vljudno pritožiti in doseči, kar želiš?
Veš, da je tvoje tarnanje lahko koristno? Ne glede na to, ali je to v službi, v partnersem odnosu ali v nakupovalnem centru, zagotovo si se moral že kdaj pritožiti. Z uporabo teh strokovno podprtih nasvetov boš dosegel, kar si želel, ne da bi koga razburil.
Čeprav tarnanje pogosto dojemamo kot negativno aktivnost – nihče namreč ne mara nekoga, ki jamra – je, če znaš to izraziti pravilno, to uporaben način za popravljanje nezadovoljivih situacij. Včasih se res počutimo bolje, če izrazimo svoje nezadovoljstvo, saj nam to lahko prinese želeno spremembo.
Obstajajo določeni trenutki, ko se moraš pritožiti, da dobiš, kar potrebuješ ali želiš. Včasih gre za zakonske pravice, kot je spoštovanje invalidnosti, ki preprečuje diskriminacijo ali prilagoditve, ki bi morale biti izpolnjene na delovnem mestu. Toda manjše težave in sitnosti lahko rešiš prav tako učinkovito z izražanjem svojih skrbi – ne da bi postali kronični pritoževalec.
Izberi najboljši način pritoževanja
Ljudje se pritožujejo iz različnih razlogov in nekateri so zagotovo bolj koristni kot drugi. Široko gledano, obstajata dve vrsti pritoževanja: izrazno pritoževanje in instrumentalno pritoževanje. Izrazno pritoževanje je ventiliranje – ljudje, ki se pritožujejo samo zato, da se razbremenijo. Ljudje to običajno počnejo s prijatelji, sodelavci ali celo na družbenih omrežjih. Instrumentalno pritoževanje pa je namenjeno doseganju zelo specifičnega cilja. Na primer poklicati oddelek za promet in se pritožiti nad luknjami na cesti. Instrumentalno pritoževanje je koristno tudi v odnosih.
Da, moraš se pritoževati!
Če gledaš na pritoževanje kot na izražanje svojega mnenja ali izražanje svojih potreb z določenim ciljem, lahko to postane uporaben način za krepitev sebe, izboljšanje odnosov in delovnega okolja.
Mnogo od nas sprejema nezadovoljstvo, ker se bojimo, da bi nas videli kot ‘preveč zahtevne’. Resnica je, da se ne pritožuješ samo zase, ampak za vse, ki so morali prenašati isto krivico, ki se dogaja tebi. Ko spregovoriš, odpiraš možnosti izboljšav in stvari se bodo morda ravno zaradi tebe spremenile.
Obstaja pravi način, kako to stortiti
Razumevanje, kako se učinkovito pritožiti, se nanaša na način, kako predstaviš svojo pritožbo, še posebej, ko govoriš z ljudmi, s katerimi se ne strinjaš. Najprej določi specifični cilj, ki ga želiš doseči. Če veš, kaj želiš kot izid svoje pritožbe, imaš večje možnosti, da to dosežeš. Pridobivanje sočutja drugih poveča verjetnost, da ti bodo želeli pomagati. Če se pritožuješ z jezo, bo druga stran verjetno postala obrambna in manj pripravljena ustreči tvoji pritožbi.
Kdaj se izogibati pritoževanju?
Obstajajo nekatere okoliščine, v katerih boš morda morali zadržati svojo pritožbo – ali vsaj uporabiti malo več taktike. Če svojo jezo stresaš na napačno osebo, jo boš le odvrnil od tega, da ti pomaga in tvoj cilj bo težje dosegljiv.
Kaj pa, če se želiš pritožiti nad svojim šefom? Če imate pritožbo na delovnem mestu, moraš uporabiti diskretnost. Najbolje je, da se izogibaš ogovarjanju šefa. Bodi transparenten s svojim šefom glede problema ali, če gre za pravne kršitve, se obrnite na kadrovsko službo.
Kako se vljudno pritožiti?
Ni vedno enostavno ugotoviti, kako se pritožiti na direkten, spoštljiv in učinkovit način. Za najboljše rezultate upoštevaj te tri korake: pojasni problem, izrazi svoja čustva in prosi za ukrepanje. Poleg tega se prepričaj, da si že poiskal potencialno rešitev svoje težave ali cilja, ki ga želiš doseči.
A ne pozabi, da je pritoževanje lahko dvosmerna cesta: če želiš, da ljudje v službi ali odnosih obravnavajo tvoje pritožbe, boš moral biti tudi ti dovzeten za njihove. Če ohraniš odprt um in se osredotočiš na rešitve, bodo drugi bolj odzivni na tvoje pritožbe, ko se bo zgodba obrnila.