Nakup in vračilo božično-novoletnih daril: kakšne so moje pravice?
Bliža se novo leto, božič je pred vrati. Mesec december velja za mesec iskanja in nakupovanja daril. Na lovu za pravim darilom pa se nam velikokrat zgodi, da predvsem zaradi oglaševanja »velikih« popustov trgovcev opravimo kak nepremišljen nakup ali pa z izbiro darila »brcnemo v temo«.

Na lovu za popolnim darilom…
December je zaradi številnih praznikov in z njimi povezanih obdarovanj lahko kar stresen čas. Ne samo, da so v nakupovalnih središčih nepopisne gneče, izbrati je potrebno tudi prava darila, če naročamo preko spleta pa v veliki meri tvegamo, da darila ne bodo dostavljena pravi čas.
Kakšne so naše pravice glede vračanja daril oz. izdelkov?
Pravica potrošnika glede vračila izdelka ter vračila kupnine je odvisna od tega ali gre za vračilo brezhibnega izdelka ali za izdelek z napako oz. okvaro. Razlika pa je tudi v tem ali smo nakup opravili preko spleta ali fizično v trgovini.
Spletni nakupi
Prodaja preko spleta nam onemogoča fizični stik z izdelkom. Izdelka ne moremo pregledati, pomeriti, prijeti v roke zato je varstvo naših pravic obsežnejše. V tem primeru imamo na voljo 14 dnevno obdobje za razmislek. V tem času lahko prejeto blago brez razloga vrnemo prodajalcu, tudi če si samo premislimo. O tem pa ga moramo predhodno pisno obvestiti oz. priložiti izjavo o odstopu ter izdelek nemudoma vrniti prodajalcu v stanju v kakršnem smo ga prejeli. To pomeni, da blago ne sme biti poškodovano in tudi ne rabljeno. Prodajalec pa nam je dolžan povrniti kupnino skupaj s stroški pošiljanja, razen če smo izbrali nadstandardno dostavo.
Zapomniti si velja, da ne moremo vračati vseh izdelkov, ki jih kupimo preko spleta. Vračilo zlasti ne velja za nakup letalskih vozovnic, rezervacije hotelskih sob, gostinskih storitev, vstopnic za koncerte in druge prireditve, kot tudi ne za izdelke izdelane po naročilu …

Nakup v trgovini
Pri nakupu v trgovini si lahko izdelek od blizu ogledamo, pregledamo, pomerimo, zato je naš obseg pravic manjši. Tako npr. nismo varovani, če si glede nakupa zgolj premislimo in bi želeli izdelek vrniti in zahtevati vračilo kupnine ali v zameno izbrati kaj drugega. Zamenjava ali vračilo brezhibnega izdelka ter povračilo kupnine sta v tem primeru odvisna zgolj od dobre volje prodajalca oz. trgovca, njegove poslovne prakse, soglasja ali tega, da je to možnost ob nakupu izrecno obljubljal.
V praksi veliko trgovcev dejansko omogoča to možnost v določenem obdobju po nakupu. Pri tem rok za vračilo in pogoje določajo trgovci sami. Praviloma je vračilo pogojeno s predložitvijo računa, na katerem je pogosto tudi naveden rok za vračilo (praviloma 8 dni) ter možnosti, ki so ponujene kupcu (npr. menjava blaga, darilni bon/dobropis ali celo vračilo kupnine). Pogoj je tudi, da je izdelek ob vračilu nepoškodovan in da ni bil rabljen, saj ima trgovec v nasprotnem primeru pravico, da vračilo zavrne.
Vračanje izdelkov z napako
Kadar pa kupimo izdelek (preko spleta ali v trgovini) in po nakupu ugotovimo, da ima napako ali nima obljubljenih lastnosti, ki so bile oglaševane, lahko uveljavljamo pravice iz naslova stvarne napake. Trgovec je dolžan po zakonu izdelek popraviti, zamenjati, mu znižati ceno ali vrniti kupnino. V tem primeru govorimo o jamčevanju za napake. Pri uveljavljanju stvarne napake zaenkrat še velja, da je kupec tisti, ki izbira kaj bo zahteval.
Se pa z novim letom ta pravica nekoliko spreminja. Stvarno napako je potrebno reklamirati čimprej Najpozneje pa v dveh mesecih od odkritja napake, najdlje pa nas zakon varuje, če se napaka pojavi v dveh letih od prevzema izdelka.

Garancija za brezhibno delovanje stvari
Pri tehničnih izdelkih lahko namesto stvarne napake uveljavljamo pravice z naslova garancije, bodisi pri prodajalcu bodisi pri proizvajalcu. Za razliko od stvarne napake pa moramo slediti določenemu vrstnemu redu zahtevkov. Najprej lahko zahtevamo odpravo napake oz. popravilo. Če ta ni odpravljena v roku 45 dni, nam mora proizvajalec zamenjati izdelek z enakim, novim in brezhibnim izdelkom. Če tega ne stori, lahko pogodbo razdremo in zahtevamo vračilo ali znižanje kupnine, če se odločimo, da bomo izdelek kljub napaki obdržali.
Še opozorilo! Za izdelke, kupljene kjerkoli v EU velja obvezna garancija dve leti. Kaj bomo uveljavljali, se moramo odločiti, preden se odpravimo do prodajalca. Če smo namreč izdelek predhodno že oddali na servis in uveljavljamo garancijo, si ne moremo več premisliti in zahtevati pravic, ki bi nam pripadale, če bi se odločili uveljavljati stvarno napako.
Več koristnih informacij najdete v zavihku potrošniki na portalu Tvoja Evropa.