Tehnologija

Si prejel sporočilo direktorja za nakazilo denarja? Pazi!

Direktorska prevara je oblika prevare, pri kateri goljufi ponaredijo elektronsko sporočilo, da to na prvi pogled izgleda, kot da ga je poslal direktor/ica. V njem pa sprašuje računovodstvo, ali lahko danes plačajo znesek v višini več 10.000 €.

V zadnjem času opažajo porast elektronskih sporočil, ki ciljajo na računovodstva podjetij in organizacij.  Elektronsko sporočilo na prvi pogled izgleda, kot da ga je poslal direktor/ica oz. ravnatelj/ica, v njem pa sprašuje računovodstvo, ali lahko danes plačajo znesek v višini več 10.000 EUR. Prevaro imenujemo tudi direktorska prevara.

direktorska prevara
Pazi! Direktorska prevara je vse pogostejša. Vir: Varni na internetu

Kako poteka direktorska prevara?

Poteka tako, da goljufi na spletni strani podjetja oz. organizacije pridobijo podatke o imenu in priimku ter el. naslovu direktorja in računovodstva. Nato pošljejo računovodstvu el. sporočilo z navodili za nakazilo denarja. Podatke o pošiljatelju ponaredijo tako, da sporočilo izgleda, kot bi ga poslal direktor. V elektronskem sporočilu je namreč podatke pošiljatelja zelo enostavno ponarediti.

Za pošiljanje tovrstnih elektronskih sporočil goljufi največkrat odprejo nov elektronski naslov pri enem od brezplačnih ponudnikov el. pošte. V teh primerih zato ne pride do vdora v elektronski račun, kot si nekateri morda napačno predstavljajo.

Bolj sofisticirani napadi lahko vsebujejo tudi element telefonskega ali video klica, pri katerem je glas oz. posnetek zmanipuliran z različnimi orodji umetne inteligence. Tak klic lahko na prvi pogled izgleda, kot da kliče direktor ali druga oseba iz vodstva podjetja.

Kaj se zgodi, če odgovoriš na elektronsko sporočilo?

V tem primeru goljufi pošljejo podatke o bančnem računu, kamor moraš nakazati denar. Največkrat gre za bančni račun v tujini, ali pa celo v Sloveniji, ki običajno pripada t. i. denarni muli. Ta denar takoj po nakazilu dvigne in ga po drugi poti pošlje naprej, s čimer se sled za denarjem zelo hitro izgubi.

Različica prevare z darilnimi karticami

Prevara obstaja tudi v malce drugačni različici, kjer do finančnega oškodovanja pride na način, da prevarant unovči darilno kartico, ko prejme njeno pripadajočo kodo. Tudi v tem primeru napadalec zlorabi ime direktorja in ponaredi e-mail naslov. V elektronskem sporočilu, ki ga pošlje zaposlenemu, prosi, če lahko poskrbi za nakup vrednostnih ali katerih drugih darilnih kartic. Ob tem zahteva tudi, da mu zaposleni pošlje sliko s kodami teh kartic.

direktorska prevara
Pozoren bodi tudi na tovrstna sporočila. Vir: Varni na internetu

Če goljuf unovči kodo iz darilne kartice, načeloma možnosti za povrnitev kupnine ni (povsem točno vam bodo to znali povedati na pomoči uporabnikov ponudnika darilne kartice). V primeru, da ste bili oškodovani, podajte prijavo na najbližji policijski postaji.

Kako ukrepati v primeru, da prejmeš sporočilo?

Enostavno ga izbriši. Proti tovrstnim goljufijam se je najbolje boriti z osveščanjem uporabnikov, zato o goljufiji obvesti tudi svoje kolege, da jo bodo znali pravočasno prepoznati. Pri poslovanju velja splošno pravilo: vsako neobičajno spremembo pri plačilih nujno preveri na nek drug, neodvisen način, npr. osebno ali preko telefona. To velja še posebej, če poslujete s tujino!

V primeru, da prejmeš elektronsko sporočilo s podatki o bančnem računu, ga posreduj na elektronski naslov cert@cert.si. Če si denar nakazal, nemudoma kontaktiraj svojo banko, nato pa pokličite policijo.

Varni na internetu
Varni na internetu / Arhiv DOSTOP.si

Sorodni članki

Back to top button