Si prejel sporočilo direktorja za nakazilo denarja? Pazi!
Direktorska prevara je oblika prevare, pri kateri goljufi ponaredijo elektronsko sporočilo, da to na prvi pogled izgleda, kot da ga je poslal direktor/ica. V njem pa sprašuje računovodstvo, ali lahko danes plačajo znesek v višini več 10.000 €.

V zadnjem času opažajo porast elektronskih sporočil, ki ciljajo na računovodstva podjetij in organizacij. Elektronsko sporočilo na prvi pogled izgleda, kot da ga je poslal direktor/ica oz. ravnatelj/ica, v njem pa sprašuje računovodstvo, ali lahko danes plačajo znesek v višini več 10.000 EUR. Prevaro imenujemo tudi direktorska prevara.

Kako poteka direktorska prevara?
Poteka tako, da goljufi na spletni strani podjetja oz. organizacije pridobijo podatke o imenu in priimku ter el. naslovu direktorja in računovodstva. Nato pošljejo računovodstvu el. sporočilo z navodili za nakazilo denarja. Podatke o pošiljatelju ponaredijo tako, da sporočilo izgleda, kot bi ga poslal direktor. V elektronskem sporočilu je namreč podatke pošiljatelja zelo enostavno ponarediti.
Za pošiljanje tovrstnih elektronskih sporočil goljufi največkrat odprejo nov elektronski naslov pri enem od brezplačnih ponudnikov el. pošte. V teh primerih zato ne pride do vdora v elektronski račun, kot si nekateri morda napačno predstavljajo.
Bolj sofisticirani napadi lahko vsebujejo tudi element telefonskega ali video klica, pri katerem je glas oz. posnetek zmanipuliran z različnimi orodji umetne inteligence. Tak klic lahko na prvi pogled izgleda, kot da kliče direktor ali druga oseba iz vodstva podjetja.
Kaj se zgodi, če odgovoriš na elektronsko sporočilo?
V tem primeru goljufi pošljejo podatke o bančnem računu, kamor moraš nakazati denar. Največkrat gre za bančni račun v tujini, ali pa celo v Sloveniji, ki običajno pripada t. i. denarni muli. Ta denar takoj po nakazilu dvigne in ga po drugi poti pošlje naprej, s čimer se sled za denarjem zelo hitro izgubi.
Različica prevare z darilnimi karticami
Prevara obstaja tudi v malce drugačni različici, kjer do finančnega oškodovanja pride na način, da prevarant unovči darilno kartico, ko prejme njeno pripadajočo kodo. Tudi v tem primeru napadalec zlorabi ime direktorja in ponaredi e-mail naslov. V elektronskem sporočilu, ki ga pošlje zaposlenemu, prosi, če lahko poskrbi za nakup vrednostnih ali katerih drugih darilnih kartic. Ob tem zahteva tudi, da mu zaposleni pošlje sliko s kodami teh kartic.

Če goljuf unovči kodo iz darilne kartice, načeloma možnosti za povrnitev kupnine ni (povsem točno vam bodo to znali povedati na pomoči uporabnikov ponudnika darilne kartice). V primeru, da ste bili oškodovani, podajte prijavo na najbližji policijski postaji.
Kako ukrepati v primeru, da prejmeš sporočilo?
Enostavno ga izbriši. Proti tovrstnim goljufijam se je najbolje boriti z osveščanjem uporabnikov, zato o goljufiji obvesti tudi svoje kolege, da jo bodo znali pravočasno prepoznati. Pri poslovanju velja splošno pravilo: vsako neobičajno spremembo pri plačilih nujno preveri na nek drug, neodvisen način, npr. osebno ali preko telefona. To velja še posebej, če poslujete s tujino!
V primeru, da prejmeš elektronsko sporočilo s podatki o bančnem računu, ga posreduj na elektronski naslov cert@cert.si. Če si denar nakazal, nemudoma kontaktiraj svojo banko, nato pa pokličite policijo.
Varni na internetu
Varni na internetu / Arhiv DOSTOP.si