Tujina, umetnost, študij, glasba in all that jazz
Tujina vse pogosteje k sebi pokliče mlade, ki so željni izobraževanja, mreženja in novih priložnosti. K sebi je potegnila tudi Pio in Anamarijo, čudoviti mladi flavtistki, ki iz svojih inštrumentov izvabljata čutne melodije, svoje znanje pa poglabljata na avstrijskih univerzah za umetnost v Gradcu in Celovcu. Z njima smo spregovorili o vsakdanu mladih študentov glasbene umetnosti, študiju v tujini in prihajajočem tekmovanju, na katerega se pripravljata.

Pia Majerič in Anamarija Lajh. Prijateljici v vrtcu, sošolki v osnovni šoli, sošolki na Konservatoriju za glasbo in balet v Mariboru, na neki točki celo cimri, ob vsem tem pa zelo dobri prijateljici, ki sta v svetu umetnosti tudi konkurentki. Danes sta obe študentki umetnosti v tujini, za svojo študijsko smer pa sta obe izbrali študij flavte.
Domače Markovce je Pia zamenjala za Celovec, Anamarija pa za Gradec. Na papirju sicer nobeno mesto ni preveč oddaljeno. Pa vendar ravno toliko, da udobje maternega jezika nadomestijo predavanja v nemščini, vsakdan pa popestri borba z organizacijo urnika in ubadanje z avstrijskimi študijskimi pravili. Ob vsem tem pa še navezovanje stikov in umetnost borbe za preživetje mladih vrhunskih glasbenikov v tujini. Anamarija in Pia sta nam zaupali kako, zakaj, kam in kakšne so možnosti mladih po končanem študiju umetnosti.
Zakaj?
Kljub temu, da Slovenija nudi možnost študija glasbe na Akademiji za glasbo v Ljubljani, pedagoške fakultete pa ponujajo možnost študija glasbene pedagogike, sta Pia in Anamarija izbrali študij v tujini. Zakaj? “Tujina ti, sploh v glasbi, nudi več priložnosti igranja, nastopanja in poučevanja,” pravita. Ob tem izpostavita, da ponudi širšo mrežo ljudi, ki prihajajo iz vseh koncev sveta, kar (še posebej mladim) zveni zelo privlačno.

Ob vsem tem se nam lahko poraja vprašanje, ali tujina mladim umetnikom ponuja več možnosti kot Slovenija. “Čeprav je Slovenija kulturno zelo bogata država, ki se zaveda pomembnosti kulture, se vse več mladih odloča za študij glasbe v tujini.” Dodata pa, da tudi v Sloveniji lahko vsak umetnik organizira lastne projekte, ki jih naš prostor zelo pozitivno sprejme.
Med, po in še malo vmes (študijem, seveda)
Če je lepo organiziran urnik za cel semester stalnica vseh, ali pa vsaj večine študentov, so iz tega oblačka zagotovo izvzeti študentje glasbe. “Težko bi našli vsaj dva študenta z enakim urnikom,” se smejeta. “V primerjavi s študenti na drugih fakultetah se naš vsakdan lahko hitreje spreminja zaradi najrazličnejših projektov, tekmovanj, koncertov, orkestrov in komornih zasedb,” naštevata. Pristavita pa še, da je vsak dan poleg rednih predavanj potrebno najti čas še za individualno vajo. Pri tem morajo biti umetniki in glasbeniki sami dovolj angažirani in predani študiju.
Pia in Anamarija spadata med tiste, ki si želijo čim več možnosti za prihodnost zagotoviti že med študijem. Prav zato sta obe izbrali koncertno študijsko smer, ki jo kombinirata s študijem inštrumentalne pedagogike. “S tem si lahko razširiš možnost zaposlitve, saj si po končanem študiju pripravljen za delo v orkestru, inštrument, ki si ga doštudiral pa lahko tudi poučuješ.”
Pri vsem tem pa je pomembno tudi zavedanje, da je prihodnost odvisna od tebe samega. “Vse je odvisno tudi od tega, koliko kontaktov si nabereš tekom študija, potrebno je pokazati, da si pripravljen na igranje in poučevanje. Vsekakor pa je pri našem poklicu potrebno biti prilagodljiv in potrpežljiv. Pri nekaterih koncertnih glasbenikih v življenju ni veliko stalnic, delo pa je po drugi strani zelo razgibano in atraktivno,” se strinjata. In če se zdi študij v tujini glamurozen, vsaj v življenjepisu, je precej večkrat potrebno svojo glamuroznost in vrhunskost dokazati v praksi.

In ker tempo vsakdana ni dovolj…
… se konec meseca oktobra odpravljata še na tekmovanje v Severno Nemčijo, v mesto Uelzen. Tekmovali bosta v kategoriji duo flavt. Vsaka kategorija je sestavljena iz treh etap z različnimi programi, zato priprave od obeh zahtevajo veliko discipline in časa. In če je svojevrstna umetnost urediti in organizirati svoj vsakdan, si lahko predstavljamo, kaj vse za sabo potegnejo tekmovalne priprave dvojice.
“Pred samim začetkom skupnega vadenja je bilo potrebno doreči veliko organizacijskih stvari. Od programa, časovne razporeditve in uskladitve vaj, do prevoza na tekmovanje in tamkajšnjega bivanja.” Vaje niso sestavljene iz prijetnih pogovorov ob kavici, pač pa potekajo zelo intenzivno, za seboj pa potegnejo ogromno odrekanja. Pomembno pa je, da sta se hitro navadili skupnega igranja in prišli v dobro skupno kondicijo. Ob vsem tem pa se znata čutno poslušati in imenitno sodelovati.
K dobri pripravi na tekmovanje sodi tudi čim večkrat preigran program. Ob tem Pia in Anamarija vabita na flavtistični večer z naslovom Dialogi. Koncert bo potekal v soboto, 14. oktobra v refektoriju Minoritskega samostana na Ptuju.
Rebeka MIKŠA
Rebeka MIKŠA