Potovanje

Turbulenca: kaj je in ali lahko zaradi nje letalo strmoglavi?

Ne glede na to, kako pogosto letiš, je tresenje letala na višini nekaj tisoč metrov v zraku nekoliko zastrašujoče. Turbulenca pa vendar ni nekaj, kar bi nas moralo skrbeti, pa naj gre za rahel "poskok" ali konkreten premik letala. To je zgolj normalen del letenja. Zakaj pa do tega sploh pride?

Tako kot te včasih med vožnjo po neravni cesti “zruka” v avtu, tako na turbulentne zračne tokove včasih naletijo letala. Ti tokovi lahko nastanejo kot posledica različnih dejavnikov. Letenje nad gorskimi prelazi na primer je lahko precej turbulentno. V tem primeru pot popestri zrak, ki ga “zmoti” veter nekaj tisoč metrov nižje, ko se ta vije nad vrhovi gora.

Kdaj nastane turbulenca?

Tudi, ko je letalo nad ravnim terenom, pa lahko piloti naletijo na nekoliko “neravno cesto”. Zrak, ki ga zagreje sonce, se na zemeljskem površju razširi.Razširjen zrak se dvigne v višave, ustvari nekakšen zračni vrtinec, ki se dvigne, ohladi in kondenzira v oblak. Tako nastane najlažje opazna vrsta turbulence – konvektivna turbulenca. Do tega pa ne pride vedno, ko se dviguje topel zrak.

Letenje, letalo, letala, letalske stevardese, pilot
Očesu najlažje vidna turbulenca je konvektivna turbulenca, v obliki oblakov.

Za razliko od konvektivnih turbulenc, ki so vidne kot oblaki, pa je s prostim očesom nemogoče zaznati turbulenco čistega zraka. Ta se pojavi, ko je naraščajoči vroči zrak preveč suh, da bi se lahko oblikoval v oblak.

Kaj se zgodi, ko se letalo znajde v turbulenci?

Ko se letalo znajde v turbulenci, so učinki običajno precej blagi – dovolj močni, da te zbudijo iz dremeža, zagotovo pa prenežni, da bi zaradi njih polil pijačo. Turbulenca pa seveda lahko postane tudi resnejša, kar lahko pri letalskih potnikih povzroči nepotrebno paniko.

Letenje, letalo, letala, letalske stevardese, pilot
Turbulenca med potniki velikokrat povzroči nepotrebno paniko.

Tudi pri hujši turbulenci se letalo nikoli ne dvigne ali spusti za več kot 6 metrov. Občutek, da smo naenkrat padli več sto metrov, je lažen in zgolj v naših glavah. Letala so zgrajena tako, da preživijo muhasto in nestanovitno vreme. Če kdaj v zraku skozi okno opaziš letalsko krilo, ki se upogiba, letalo ne razpada, temveč je prav zaradi takih primerov letalo narejeno na tak način.

Kaj je najhujše, kar se ti lahko zgodi?

Najhujše, kar lahko prinese turbulenca je to, da te zanaša po letalski kabini. Zaradi tega največ poškodb zaradi turbulence doživijo letalske stevardese in stevardi. Naslednjič, ko boš na letalu slišal opozorilo, da se je letalo znašlo v turbulenci, ohrani mirno kri, poišči svoj sedež, pripni varnostni pas in preveri, kje so papirnate vrečke za najnujnejše primere.

 

DOSTOP.si / SV
Unsplash

Sorodni članki

Back to top button