Turbulenca, majhna nevšečnost ali velika nevarnost?
Celo za izkušene potnike, ki znajo udobje najti tudi na 10.000 metrih zraven kričečega otroka, je lahko turbulenca stresna izkušnja.

Kaj sploh je turbulenca?
V najenostavnejših primerih je turbulenca v letalu podobna vožnji po luknjasti cesti. Namesto razpadajočega asfalta pride letalo v stik z manjšimi, a vseeno kaotičnimi zračnimi vrtinci. Ti so posledica različnih naravnih pojavov: mešanja hladnega in toplega zraka, neviht ali letenja nad gorskimi vrhovi. Ko letalo pride v stik s takšnimi zračnimi valovanji, pride do nenadne spremembe višinskega položaja in nagiba letala.

Spremembe so pogosto manjše, kot nam govori naš želodec. Letalo običajno pade le za 10 ali 20 metrov, piloti pa imajo spremembe pod nadzorom. Večina jih na turbulenco gleda le kot na veter in o njej ne razmišlja kot o potencialni nevarnosti.
A pripetljaji, kot je nedavna ekstremna turbulenca na letu Air Canade iz Vancouvera v Sydney, ki je poškodovala 37 potnikov, odpirajo vprašanje o varnosti potovanja skozi turbulenco.
Lahko strmoglavi letalo?
Na kratko – ne. Vseeno pa lahko določeni dejavniki povečajo verjetnost, da bo naše letalo zašlo v ekstremno turbulenco. Ta lahko potnike vrže iz sedežev in povzroči manjše telesne poškodbe. Nevarnost je povečana v bližini gorskih verig, nevihtnih kumulonimbusnih oblakov, zadnje čase pa nevarnost predstavljajo tudi podnebne spremembe. Raziskava iz leta 2017, ki jo je vodila Univerza v Readingu, je pokazala, da se bo količina hujših turbulenc zaradi podnebnih sprememb po letu 2050 dramatično povečala. Višje globalne temperature bodo namreč ojačale nestabilnost vetra na visokih nadmorskih višinah.

Čeprav je turbulenca pogosto neizogibna, lahko piloti s pomočjo vremenskih napovedi in podatkov o spremenljivosti vetra ugotovijo, kje se bodo nahajala turbulentna območja. Večina sodobnih letal uporablja tudi algoritme, ki vodijo letalo, v kolikor to zaide v nevarno območje.
Letenje ostaja najvarnejše
Čeprav obstajajo izolirani primeri, kjer je turbulenca igrala pomembno vlogo pri trku letala, so jo praviloma spremljale tudi človeške napake.
Tako letalo ostaja eno najvarnejših prevoznih sredstev. Za vsako milijardo kilometrov potovanj na komercialnih letalskih poteh se beleži le 0,07 smrtnih nesreč. Pri vožnji je ta številka 7,28, pri motornih kolesih pa naraste vse do 212 za motorna kolesa.
Če še vedno nisi pomirjen, se drži osnovnih varnostnih ukrepov. Poskrbi, da bo vsa prtljaga varno spravljena, tvoj varnostni pas pa trdno pritrjen. Prav tako lahko izbereš sedež v ospredju letala, saj je turbulenca najpogosteje močnejša v zadnjem delu trupa.