Potovanje

Motnje med vožnjo so smrtno nevarne – naredi jim konec!

Na cesti nas lahko zamoti marsikaj, vseeno pa mora fokus vedno ostajati na cestnem dogajanju pred nami. Vse, kar nas odvrne od ceste, se šteje za motnjo. Preveri, katere motnje so najpogostejše in kako se jim izogniti.

Raztreseni vozniki v ZDA vsak dan ubijejo osem ljudi (!). Za kar četrtino primerov prometnih nesreč s smrtnim izidom pa so odgovorni vozniki v svojih dvajsetih. Še večjo verjetnost, da bodo udeleženi v tovrstni nesreči, imajo vozniki do dopolnjenega 20. leta starosti.

Poznamo tri različne načine, na katere pride do motnje med vožnjo: z umikom pogleda s cestišča, z odmikom rok z volana ali pa z odvračanjem misli od vožnje.

Sistematična raziskava iz leta 2018 je pokazala, da vsak pogovor (ali preko telefona, preko prostoročne naprave ali s sopotnikom v avtu) vodi do zmanjšanja sposobnosti vožnje. Zaradi motnje, ki jo predstavlja pogovarjanje, večina voznikov običajno zmanjša hitrost in poveča varnostno razdaljo z vozilom pred njimi.

avto, promet, prometna nesreča, pogovor, telefon, zmogljivost vožnje, odzivni čas, kolesarji
Kakršnokoli pogovarjanje med vožnjo predstavlja motnjo.

V rokah naj bo volan in ne telefon

Četudi vse oblike pogovarjanja predstavljajo motnjo, pa naj bi za največji motilec veljal prav telefonski pogovor. Če telefonski klic načrtuješ že pred vožnjo, ga opravi preden se usedeš za volan.

Novejša raziskava pa je obravnavala tudi vpliv, ki ga imajo na mlade voznike glasovno aktivirane mobilne aplikacije. Prostoročne aktivnosti običajno smatramo za manj škodljive, raziskava pa je pokazala, da tudi uporaba tovrstnih aplikacij bistveno oslabi zmogljivost vožnje.

Mladi vozniki, ki so med vožnjo uporabljali te aplikacije, so namreč imeli večjo verjetnost, da se bodo znašli na drugi strani svojega voznega pasu in da bodo doživeli trčenje. Imeli pa so tudi občutno daljši odzivni čas, še posebej v primerih, ko so se na semaforjih spreminjale barve luči.

Do motenj prihaja tudi pri drugih udeležencih v prometu

Motenj pa niso deležni samo vozniki avtomobilov, temveč tudi pešci in kolesarji. Tisti, ki med hojo ali kolesarjenjem uporabljajo mobilne telefone, praviloma sprejemajo bolj tvegane odločitve. Pri pešcih v praksi na primer prihaja do daljšega čakanja na prečkanje ceste. Pri kolesarjih, ki so jih motili telefoni, pa je največkrat prihajalo do zmanjšane hitrosti ali pogostejšega ustavljanja.

avto, promet, prometna nesreča, pogovor, telefon, zmogljivost vožnje, odzivni čas, kolesarji
Raziskave pri uporabi telefona med kolesarji kažejo na počasnejši odzivni čas in slabše spremljanje okolice.

Kako se motnjam izogniti?

Motnje med vožnjo se morda zdijo neizogibne, zaradi lastne varnosti in varnosti ostalih pa jih moramo znati nadzorovati. Najučinkovitejši za to naj bi bil trening pozornosti. Z osredotočanjem na cesto tako zmanjšamo možnosti, da bi v prometu kaj spregledali in težje naredimo napake.

Pred ali med vožnjo je smiselno prakticirati vaje za pozornost. Sem spada na primer počasno globoko dihanje. Preveri, katere tehnike ti omogočajo boljšo zbranost. Vseeno pa je to področje potrebno še dodatno raziskati.

Dejstvo ostaja – več pozornosti kot je posvečamo motečim faktorjem, manj je bomo posvetili cesti. Tako se potrudi slediti dogajanju pred nami in prepreči nesrečo.

DOSTOP.si / SV
Unsplash

Sorodni članki

Back to top button