Prejemaš neobičajne telefonske klice iz tujine?
Če prejmeš neobičajen telefonski klic iz neznane tuje številke, je možno, da gre za prevaro, ki jo uvrščamo v kategorijo lažnih klicev tehnične pomoči, ali pa v kategorijo investicijskih prevar. Namen prevare je finančno oškodovanje, lahko pa vam tudi ukradejo identiteto. Take klice je najbolje ignorirati.

Lažni klici tehnične pomoči
Ta vrsta prevare ni nekaj novega. V angleško govorečih državah jo poznajo že od leta 2008 dalje, v Slovenijo pa so goljufi prvič klicali leta 2013. Od takrat dalje so te goljufije stalnica in se pojavljajo in izginjajo v nekajmesečnih valovih. Klicatelji se v angleščini z močnim naglasom predstavijo kot Microsoftova tehnična pomoč. Sogovorniku razložijo, da nujno kličejo zato, ker njegov računalnik javlja napake oz. alarme, ki naj bi bili posledica okužbe računalnika.
Klici največkrat prihajajo iz tujine, predvsem iz mednarodne predpone +44 (Velika Britanija). Lahko se prikaže tudi slovenska telefonska številka, vendar pa ne gre za klice iz Slovenije, saj so številke klicateljev ponarejene. Zato previdno pri vseh sumljivih klicih tehnične podpore, tudi če ti prihajajo iz lokalnih omrežnih skupin. Včasih kličejo tudi preko aplikacij za hipno sporočanje (npr. Viber, WhatsApp).
Kako poteka prevara?
Prevara običajno poteka tako, da po začetni predstavitvi klicatelj zahteva, da odpreš programe, ki so del operacijskega sistema Windows (npr. Event Viewer), ki prikazujejo neke napake. S tem te želijo prepričati, da imaš računalnik okužen. Dejansko pa gre za povsem običajne napake, ki se zabeležijo v vsakem Windows Sistemu in ne vplivajo na pravilno delovanje računalnika.
V nadaljevanju ti naročijo, da odpreš določeno spletno stran v brskalniku, preko katere boš v računalnik prenesel program, s katerim ti bodo pomagali pri odstranitvi okužbe (Team Viewer, AnyDesk, Ultraviewer ipd.). Preko tega programa goljufom omogočiš popoln nadzor nad vašim računalnikom.
Nato ti prikažejo še druge izmišljene znake okužbe (npr. izpis programa “netstat” v konzoli). Ponudijo ti namestitev zastonjskega programa, ki naj bi odpravil vse napake in pohitril računalnik. Vendar pa se izkaže, da je programu že potekla licenca in da ga moraš vseeno plačati. Od tebe zahtevajo podatke o kreditni kartici oz. ti ponudijo pomoč pri plačilu, če jim omogočiš dostop do spletne banke. Pri tem te poskušajo prepričati k namestitvi dodatne aplikacije na pametni telefon, s čimer pridobijo tudi popoln dostop do telefona. Ko imajo podatke o kreditni kartici ali dostop do spletne banke na računalniku in hkrati tudi dostop do SMS sporočil na telefonu, zakrijejo podatke na zaslonu računalnika in telefona in izvedejo transakcijo vsega razpoložljivega denarja na nek tuj bančni račun.
Žrtev prepričajo v registracijo na kriptomenjalnici
Žrtev lahko tudi prepričajo, da se registrira in identificira na eni izmed kripto menjalnic, (Binance, Coinbase, Bitstamp ipd.). Bančno nakazilo nato opravijo na račun na kripto menjalnici, ki je sicer registriran na tvoje ime, ampak pod popolnim nadzorom goljufov. S tem se sled za denarjem hitro izgubi, žrtev pa ostane brez možnosti reklamacije transakcije na banki.
Če ne želiš sodelovati, lahko preko oddaljenega dostopa tudi izbrišejo posamezne sistemske datoteke oz. računalnik zablokirajo na tak način, da moraš ob ponovnem zagonu vpisati geslo, ki pa ga ne poznaš.

Kako prepoznati poskus prevare?
- Če se klicatelj predstavi kot Microsoftova tehnična pomoč in zahteva oddaljen dostop do tvojega računalnika, gre zagotovo za prevaro. Predstavnik Microsofta te nikoli ne bo prosil za dostop do sistema. Prav tako nikoli ne dovoli oddaljenega dostopa do tvojega računalnika katerikoli drugi nepooblaščeni osebi.
- Predstavnik Microsofta od tebe NIKOLI ne bo zahteval številke kreditne kartice ali celo dostopa do spletne banke. To je še en znak, da gre za poskus prevare.
- Če od tebe zahtevajo posredovanje skenov ali fotografij osebnih dokumentov, kreirajo nove račune el. pošte ter na koncu zahtevajo verifikacijo prek poslanih SMS sporočil. To je znak, da ti skušajo zlorabiti identiteto.
Če si bil žrtev prevare:
- Prevaro prijavi policiji.
- Nemudoma kontaktiraj svojo banko in blokiraj kartico (če si goljufom posredoval podatke).
- Izbriši vse aplikacije za oddaljen dostop, ki so bile nameščene.
Varni na internetu
Varni na internetu / Arhiv DOSTOP.si