Tehnologija

Sprejeta direktiva o avtorskih pravicah

Za zagovornike velik dan, za kritike katastrofa

.

Evropski parlament je s sprejetjem direktive o avtorskih pravicah na digitalnem trgu razveselil ustvarjalce, najglasnejši nasprotniki direktive pa so to označili za katastrofo.

Slovenski avtorji glede direktive držijo skupaj in njeno sprejetje s strani Evropskega parlamenta pozdravljajo. Direktor zavoda Aipa Gregor Štibernik je dejal, da se v imenu avdiovizualnih avtorjev lahko zahvalijo »vsem, ki so glasovali za direktivo in za kreativno Evropo«. Avtorji bodo po njegovih besedah s sprejemom direktive lahko končno zahtevali ustrezno poplačilo za uporabo svojih del, opomnil pa je, da je vse odvisno od tega, kako bo direktiva implementirana v nacionalno zakonodajo.

Pred nami sta dve leti implementacijskega roka, sam postopek pa bo vodilo ministrstvo za gospodarstvo. Kot je dodal Štibernik pa so avdiovizualni avtorji na to obdobje pripravljeni, saj že dobrih osem let opozarjajo na neprimerno zakonodajo na področju avtorske in sorodnih pravic.

Tudi likovni umetniki pozdravljajo sprejem direktive, saj je, kot je dejal Aleš Sedmak, na medmrežju nujno treba vzpostaviti ravnovesje in zagotavljati avtorjem nadomestilo za rabo avtorskih pravic. Likovniki trenutno ne morejo uveljavljati niti osnovnih avtorskih pravic, Sedmak pa je spomnil, da so se zavzeli za vzpostavitev svoje kolektivne organizacije. »Sprejetje direktive nam je v oporo in v podporo,« je dodal.

Predstavnik književnikov in založnikov Luka Novak (Sazor) je povedal, da so v imenu združenih slovenskih ustvarjalcev zadovoljni, »ker je končno prišlo do tega, da se bo internet začel urejati tudi z vidika avtorskega prava in da ne bo več vladal neke vrste Divji zahod, kjer vsak dela, kar hoče in za uporabno avtorskih vsebin ne plača nič«.

Države članice Evropske unije morajo sedaj direktivo implementirati v svojo zakonodajo, slovenski ustvarjalci pa upajo na čim boljše rešitve na državni ravni.

Zadovoljstvo je izrazil tudi glede tega, da bo sprejetje direktive pripeljalo do konkurence na internetu: »V smislu, da se bodo male platforme, ki jih zdaj v Sloveniji pravzaprav sploh ni, lahko uveljavile in uveljavile tudi neodvisne vsebine. Predvsem pa zato, da bodo mali avtorji ostali mali in da bodo slovenski avtorji na nek način izenačeni z velikimi globalnimi akterji, saj bodo za svoje delo dobili plačilo in bodo obravnavani enakovredno.«

Predstavnik glasbenih avtorjev in fonogramske industrije Dario Rot pa je dejal: »Danes je velik dan za vse imetnike pravic, avtorje, glasbenike, ki bo prinesel velike spremembe v digitalnem okolju v vsej Evropi. To pomeni, da se bo Youtube vsaj delno izenačil z drugimi glasbenimi portali, ki v tem trenutku delujejo legalno in tudi plačujejo primerna nadomestila vsem ustvarjalcem ali imetnikom pravic. Ne bo več imel svojih pravil, kot jih ima zdaj, ko recimo v Sloveniji ustvarjalec ni dobil nič.«

Društvo novinarjev Slovenije prav tako pozdravlja sprejem direktive. »Po več kot desetletju brezplačnega izkoriščanja avtorsko zaščitenih del na internetu je sprejeta regulacija, ki bo ustvarjalcem zagotovila pravično plačilo za uporabo njihovih del. Direktiva vsebuje pomembne določbe za kreativno in medijsko industrijo ter avtorje. Tako izdajateljem kot novinarjem zagotavlja delež od uporabe avtorskih del na internetu (11. člen), uvaja princip primernega in sorazmernega nadomestila za avtorje (14. člen), transparentnost, alternativni mehanizem za reševanje sporov in možnost, da avtorje zastopajo njihovi sindikati (členi 14-16),« je pojasnila predstavnica društva novinarjev Špela Stare.

Po besedah sogovornice pa poslanci žal niso izkoristili možnosti za izboljšanje besedila: »Novinarske organizacije si bomo zdaj prizadevale za izboljšanje pozicije novinarjev pri implementaciji direktive v nacionalno zakonodajo in začele pogajanja z izdajatelji za pošten in sorazmeren delež pri razdelitvi avtorskih nadomestil, ki jih bo direktiva zagotovila izdajateljem medijev.«

V Uradu RS za intelektualno lastnino (Ursil) so opomnili, da sprejeta »direktiva obravnava zelo kompleksna vprašanja avtorskega prava, pri obravnavi katerih je treba upoštevati legitimne interese imetnikov avtorske in sorodnih pravic, da odločajo o uporabi svojih del in da prejmejo za uporabo avtorski honorar oziroma nadomestilo, ter interese družbe kot celote, da lahko v določenih in omejenih primerih uporabnik prosto, torej brez plačila imetniku pravice, uporablja njegovo varovano delo«.

V uradu menijo, da direktiva prinaša nekatere pozitivne rešitve: »Menimo, da je kot celotni paket vseh vprašanj, ki jih naslavlja, boljše, da je ta direktiva sprejeta in da se na ravni EU vsaj nekatera vprašanja uredijo enotno, kot da nobenega od teh vprašanj sploh ne bi uredili.«

 

Možnost izboljšanja direktive se je izmuznila za zgolj pet glasov

Direktorica Inštituta za intelektualno lastnino Maja Bogataj Jančič je opomnila, da je bilo med glasovanjem o tem, ali bi glasovali o sprejetju direktive kot celote ali pa bi jo vendarle še popravljali z amandmaji, le pet glasov razlike, kar se ji zdi precej povedno. Z izglasovanjem direktive sta bila tako sprejeta tudi sporna 11. in 13. člen (po novem 15. in 17. člen), na katera so ves čas opozarjali kritiki direktive, in naj bi po predvidevanjih poznavalcev področja prinašala dolgoročne negativne posledice.

»S kolegi pravniki domnevamo, da bo direktiva prinašala precej pravnih problemov, upam pa, da bo 11. člen prinesel tudi nadomestila novinarjem in končnim ustvarjalcem ter da bo 13. člen predstavljal mehanizem, da bodo vsaj nekateri ustvarjalci dobili nadomestila od Googla in podobnih platform,« je razmišljala sogovornica, a ob tem opozorila na to, da bo na podlagi 13. člena zaradi potrebe po vzpostavitvi mehanizmov za nadzor in odstranjevanje vsebin s spleta izločenih več vsebin, kot jih avtorsko pravo sicer dovoljuje. Maja Bogataj Jančič je dodala, da je za Slovenijo ključno, da bi v direktivo vključene določbe o izjemah, ki ta hip niso dovolj dobre in so med drugim vezane na izobraževanje, v svojo zakonodajo čim bolje implementirala.

V neparlamentarni Piratski stranki Slovenije, ki je organizirala protest proti direktivi, so njeno sprejetje označili za katastrofo. »Odločitev evropskih poslancev vodi v stagnacijo in korporativizacijo kulture v najslabšem primeru oz. opustitev interneta kot največjega spodbujevalca razvoja v zgodovini. (…) 13. člen, ki zahteva preventivno filtriranje in cenzuriranje vsega, kar odvetniki velikih korporacij smatrajo, da krši avtorske pravice, bo spremenil internet, kot ga poznamo,« so opozorili v svojem odzivu.

Prav tako so Pirati kot sporen označili 11. člen, saj podeljuje novo sorodno pravico lastnikom avtorskih pravic, ko gre za povezave na njihove objave. Napovedali so, da se bodo s somišljeniki še naprej borili, da spremenijo škodljive ukrepe iz direktive, »ki bodo imeli katastrofalne posledice tako za družbo kot tudi za same avtorje«.

Protest so podprli v stranki Levica, kjer so v odzivu zapisali, da je zaradi sprejema direktive danes »temen dan za internet«. »Kratko bomo potegnili vsakdanji uporabniki in mali ustvarjalci, svetovni splet pa bo postal še bolj nadzorovan in monopoliziran. 348 evropskih poslancev in poslank, ki so sodelovali pri tej odločitvi, je zavestno ignoriralo stotisoče protestnikov, rekordno, pet milijonov podpisov težko peticijo in argumente strokovnjakov s številnih področij. Gre za pokazatelj, kako močno lobistični interesi in netransparentni postopki zaznamujejo sprejemanje odločitev v EU,« menijo v stranki.

 

 STA
 splet (vir)

Tagi

Uredništvo DOSTOP.si

Administrator portala DOSTOP.si.

Sorodni članki

Back to top button
Close
Close