Brezskrbno na poletne počitnice
Poletje je čas, ko mnogi pobegnemo na zaslužen poletni oddih. Potovati z agencijo ali v lastni režiji? Kakšne so prednosti in slabosti obeh prodajnih poti? Kako vpliva dvig cene na rezervacijo? Na kaj vse biti pozorni pri potovanju z letalom?
Rezervacija pri agenciji ali v lastni režiji? Prednosti in slabosti
Vkolikor se odločimo potovati z agencijo je najbolje, da se osebno oglasimo v poslovalnici, kjer s pomočjo potovalnega agenta opravimo rezervacijo. Pred seboj imamo osebo, ki nam v trenutku odgovori na vsa naša vprašanja glede poteka potovanja, namestitve, dodatne ponudbe v kraju kamor potujemo, o morebitnih doplačilih ipd. Prav tako lahko potovanje ob rezervaciji prilagodimo svojim željam in potrebam ter predhodno že pridobimo okvirno oceno o ceni aranžmaja.
V skladu z evropsko zakonodajo in Zakonom o varstvu potrošnikov nam pripada več pravic. Ena takšnih je npr. pravica do informacij, ki morajo biti zagotovljene že pred podpisom pogodbe. Katalog, ki ga prejme potrošnik mora biti v prvi vrsti razumljiv, prav tako mora točno opredeliti ceno in druge ustrezne informacije o nastanitvi, obrokih, načrtu potovanja ipd. Pred podpisom pogodbe mora organizator (agencija) potrošniku pisno zagotoviti še informacije o potnih listinah in zahtevah za vizume ter informacije o zdravstvenih formalnostih, ki se za konkretno potovanje in nastanitev zahtevajo.
Vkolikor se rezervacije lotimo sami, neposredno pri ponudniku storitve, je prednost morda ta, da opravimo vse sami preko spleta iz »naslanjača« in pri tem nismo vezani na delovni čas. Izbiramo izmed več možnosti, jih med seboj primerjamo ipd. Na podlagi objav fotografij na spletnih straneh in oceni drugih potnikov si ustvarimo sliko in na ta način pridobimo še drugo mnenje o kraju potovanja, ponudbi, storitvah. Zelo »komot« bi lahko rekli, vendar pozor, v tem primeru lahko naletimo na številne spletne pasti. Zato previdnost ni nikoli odveč.
Kako se izogniti nevšečnostim rezervacije storitev preko spleta?
Pred rezervacijo je priporočljivo poiskati splošne pogoje poslovanja, jih dobro preučiti, šele nato se lotiti rezervacije. Pri rezervaciji je zmeraj koristno, da si predhodno shranimo ali natisnemo vse korake rezervacije, kar nam lahko pride zelo prav npr. v primeru dokazovanja neskladnosti s potrditvijo.
Posebna previdnost velja pri naprej označenih poljih – pozorno preverimo vse vpisane podatke. V primeru, da smo ob ali po rezervaciji prejeli sporočilo o napaki ali nismo prejeli potrditve o potovanju, se je potrebno nemudoma obrniti na prodajalca. Pri tem potovanja ne rezervirajte ponovno, ne da bi se prej prepričali, da prvi poskus res ni uspel, saj se vam lahko pripeti da boste morda morali potovanje plačati dvakrat.
Previdnost velja tudi glede spletnih portalov, saj se velikokrat pojavljajo lažni profili. Predvsem bodite pri tem pozorni, če vas nenadoma preusmeri na zasebni e-poštni naslov.
Ali se potovanje, ki smo ga rezervirali spomladi, potujemo pa šele poleti, lahko podraži?
V tem primeru veljajo posebna pravila. Potrošniki imamo sicer pravico do nespremenjene cene. Organizator potovanja sme po sklenitvi pogodbe zvišati ceno le, če je prišlo do sprememb v menjalnem tečaju valute ali tarifah prevoznikov, ki vplivajo na ceno potovanja, v kolikor je sprememba cene predvidena v potrdilu o potovanju in če vsebuje način izračuna spremembe.
Cena turističnega aranžmaja se sme zvišati najpozneje do dvajsetega dne pred začetkom potovanja. V primeru, ko organizator potovanja znatno spremeni katerega od bistvenih pogojev pogodbe, kot je npr. cena, lahko odstopimo od pogodbe. Pri tem ne plačamo nobene pogodbene kazni. V primeru odstopa od pogodbe imamo pravico do nadomestnega turističnega paketa enake ali višje kakovosti ali pa čim prejšnjega vračila vplačanega zneska.
Nekaj osnovnih informacij, kadar potujemo z letalom
Kadar letimo z letalsko družbo, ki ima sedež znotraj EU ali z letalsko družbo, ki sicer nima sedeža v EU, vendar pa let poteka z letališča na ozemlju EU, imamo v primeru, da naše potovanje ne poteka, kot je bilo predvideno, določene pravice, ki jih ureja evropska zakonodaja.
Letalske družba nam mora v takem primeru, pod določenimi pogoji, zagotoviti:
- informacije (npr. o naših pravicah, nadaljnjem poteku dogodkov, odpovedih in trajanju zamude);
- izbiro med povračilom cene vozovnice ali spremembo poti do končnega cilja (v primeru zamude le, če ta traja dlje kot pet ur);
- oskrbo (osvežilne pijače, obroke, telefonske klice/e-sporočila, nastanitev in prevoz do hotela, če je potrebno).
V nekaterih primerih nam lahko pripada tudi odškodnina. Naše pravice so odvisne od tega, ali je imel let zamudo, je bil odpovedan, ali je bilo zavrnjeno vkrcanje. Pravice imamo tudi v primeru, ko naša prtljaga zamuja na cilj, je bila poškodovana ali izgubljena.
Pritožba zaradi kršitve pravic
Letalski prevoznik nam mora v primeru odpovedi leta ali zavrnitve vkrcanja, posredovati pisno obvestilo o pravilih za odškodnino in glede pomoči, do katere smo v skladu z zakonodajo EU upravičeni. Enako obvestilo mora biti posredovano vsakemu potniku tudi v primeru najmanj dvourne zamude.
Poleg tega nam mora prevoznik posredovati tudi podatke za vzpostavitev stikov s pristojnim nacionalnim organom, pri katerih lahko vložimo pritožbo, v kolikor menimo, da so nam bile kršene pravice. Pritožbo lahko vložimo pri pristojnem organu v državi članici, na letališču katere je prišlo do kršitve pravil.
Roki za vložitev pritožbe, se med državami razlikujejo. V Belgiji npr. je ta 1 leto, v Italiji 2 leti, na Irskem 6 let. V Sloveniji skladno s 162. členom Zakona o obligacijskih in stvarnopravnih razmerjih v letalstvu (ZOSRL) vse terjatve iz prevoznih pogodb zastarajo v 2 letih od dneva, ko je letalo prispelo ali bi moralo prispeti v namembni kraj.
Še o vsebini prtljage
Na letalu lahko v ročni prtljagi prenašamo le nekatere tekočine, ki jih je treba ob varnostnem pregledu pokazati. Dovoljene so majhne količine tekočin, shranjene v posamičnih posodah z največjo prostornino 100 ml, v eni prozorni plastični vrečki, ki jo je mogoče znova zatesniti in katere prostornina ne presega enega litra. Če vrečke nimamo, so nam običajno na voljo na letališčih.
V ročni prtljagi lahko imamo tudi zdravila in posebne dietetične izdelke: npr. hrano za dojenčke, v tem primeru bodo morda od nas zahtevali dokazilo o pristnosti. Opozorilo velja še glede izdelkov, kupljenih v brezcarinski coni (parfumi, alkohol…): izdelek in račun morata biti spravljena v zatesnjeni varnostni vrečki, ki ste jo dobili ob času nakupa. Vse druge tekočine, razpršila, geli pa morajo biti spravljeni v oddano prtljago.
Več informacij najdete na uradnem spletišču Evropske Unije Tvoja Evropa. Evropski potrošniški center Slovenija (EPC) pa potrošnikom v Evropi poleg nasvetov nudi še pomoč.
Europe Direct Podravje, Zavod PIP
Unsplash