Portret študentaSpekterŠport

Portret: Formula Študent

Vodeni kot pravo podjetje

Piarovka ekipe naju s snemalcem takoj po odpisanem izpitu odpelje v delavniške prostore nekdanje srednje strojne šole Maribor, kjer domujeta ekipa formule in vsa potrebna oprema. Nekaj članov ekipe je zbranih v pisarni neposredno ob delavnici in na računalnikih oblikujejo različne komponente nastajajočega dirkalnika, medtem ko so drugi že “lišpali” lanski dirkalnik za fotošuting.

V ekipi ni prostora za individualizem

Formula Študent, Portret, Spekter, ekipe, ekipni šport, formula, študenti, UM, FS, Fakulteta za strojništvo, Univerza v Mariboru, karierno pot

Tako spoznamo Luko Pavloviča, vodjo ekipe Formula GPE, ki članom ekipe razdeli še zadnje napotke pri pripravi vozila. Piarovka Tajda Kolar, študentka programa Informatika in tehnologije komuniciranj, je na začetku pogovora nekoliko bolj zgovorna, omenjeni Luka in tehnični vodja Leonardo Golouh, oba študenta strojništva, pa se ogrevata kot gume na njihovem dirkalniku. Vsem članom je skupno, da jih druži želja po spoznavanju novega, učenju skozi praktičen primer in tudi ščepec tekmovalnosti. Formula je namreč izdelana za tekmovalno stezo, tekme pa kot vsako leto potekajo v več državah. Pogoj za uvrstitev na posamezno tekmovanje je doseganje dovoljšnega števila točk na posebnih kvizih, želja vseh pa je uvrstitev na najprestižnejše, ki poteka v Nemčiji. Kot doda Luka, se ekipa tradicionalno udeležuje tudi tekmovanj na Madžarskem in v Španiji.

Ekipo druži želja po spoznavanju novega, učenju na praktičnem primeru in ščepec tekmovalnosti.

Ekipo sestavljajo izjemno raznoliki profili študentov. Luka in Leonardo omenita proizvodne strojnike, konstruktorje, energetike, mehatronike in elektroinženirje, ki pokrivajo tehnični del izdelave bolida. Ne gre pa niti brez študentov medijskih komunikacij, pravnikov in ekonomistov, saj so zahteve na tekmovanjih izjemno stroge, vsaka zgodba pa se vedno začne in konča tudi pri denarju. Vse skupaj zahteva dobre sposobnosti koordiniranja in usklajevanja mnenj, saj ekipa šteje več kot 60 članov, ki so razdeljeni v različne podskupine, od aerodinamike in šasije vse do elektronike, PR-ja in financ. Luka kot glavni vodja in Leonardo kot tehnični tako v bistvu opravljata vlogo menedžerjev srednje velikega podjetja, ki zahteva veliko osebne predanosti in pušča le malo prostora za napake.

Lahko si začrtaš karierno pot

Formula Študent, Portret, Spekter, ekipe, ekipni šport, formula, študenti, UM, FS, Fakulteta za strojništvo, Univerza v Mariboru, karierno pot

Odločitev za to, kdo bo na tekmovanjih upravljal vozilo, se sprejme znotraj same ekipe, najpomembnejše pa je, da voznik pozna karakteristike dirkalnika, upošteva meje oprijema pnevmatik in ima nekaj izkušenj z dirkanjem. Leonardo, ki kot pravi tehnični vodja s strastjo govori o tehničnih karakteristikah vozila, še poudari, da doslej glede izbire voznika ni prihajalo do nikakršnih sporov in da so v ekipi prepričani, da izberejo ustrezno osebo za to (tudi fizično zahtevno) nalogo. K sreči do sedaj na nobeni od dirk voznik in vozilo nista bila poškodovana ali udeležena v trčenju.

Pri dobrih projektih štejejo znanje in sposobnosti.

Je pa veliko pozitivnih “trčenj” med člani ekipe v njihovih prihodnjih karierah. Tajda nam postreže z informacijo, da vsaj trije študentje iz vsakoletne ekipe svojo poklicno pot kasneje nadaljujejo v avtomobilski industriji. Največ se jih zaposli pri glavnem sponzorju, podjetju Akrapovič, pa tudi drugih sponzorjih, ki jih je toliko, da tvorijo svojevrsten dizajn tega zanimivega vozila. Leonardo opozori, da ne sodelujejo samo s sponzorji, saj njihovo vozilo uporablja predelan KTM-ov 450-kubični motor, ki zaradi boljšega izgorevanja in s tem hitrejšega pospeševanja deluje na pogonsko gorivo etanol. To pomeni, da lahko člani ekipe pri nakupu in predelavi pridejo v stik tudi z velikimi igralci na področju avtomobilske industrije, kar jim lahko omogoči nadaljnji karierni razvoj.

Okolje ima tudi pri formuli vedno večji pomen

Formula Študent, Portret, Spekter, ekipe, ekipni šport, formula, študenti, UM, FS, Fakulteta za strojništvo, Univerza v Mariboru, karierno pot

Ena od največjih prednosti, ki je plod znanja članov mariborske ekipe, je nizka teža dirkalnika. V sodelovanju s podjetjem Roto, ki poskrbi za kalupe, namreč sami izdelajo karbonski monokok (trup vozila), ki je sedaj izdelan enodelno, v preteklih letih pa sta bila dela zlepljena skupaj. Vozilo proizvede približno 52 konjskih moči, kar se morebiti zdi malo, vendar pri samo 161 kilogramov težkem dirkalniku to omogoča visoke pospeške do 100 km/h v štirih sekundah. Končna hitrost je zaradi pravilnika omejena na 100 km/h, natančna obdelava vseh regulacij pa je v domeni Tajdine ekipe, ki vključuje tudi pravnike, ki skrbijo za natančno upoštevanje pravil. Ta se tudi precej spreminjajo glede na obe disciplini, v katerih ekipa formule sodeluje, to sta endurance in acceleration.

Osvojili so tudi nagrado AMG za najboljši pogonski sklop.

Člani ekipe se ob mojem vprašanju, ali se je “Greta trend” že dotaknil tudi študentske formule, dodobra nasmejijo, Leonardo pa zatrdi, da je gorivo, ki ga uporabljajo, etanol E85 (kar pomeni 85 % etanola in 15 % bencina), že samo po sebi veliko bolj okoljsko sprejemljivo kot običajna goriva. Gorivo pridobivajo s pomočjo madžarske ekipe, kar kaže tudi na pozitivnost sodelovanja med ekipami, ki po besedah sogovornikov med seboj niso sovražne. “Trendi, predvsem pri nemških organizatorjih tekmovanj, gredo v smer elektrifikacije vozil, vendar jim veliko ekip ostro nasprotuje, tudi zato, ker mnogi menijo, da ima brnenje motorja svojevrsten čar,” še doda Tajda, ki je kot eno redkih deklet v ekipi velikokrat protiutež moškemu razmišljanju. Je pa ekipa pred leti že predstavila tudi avtonomno električno vozilo, z razvojem katerega pa kasneje niso nadaljevali.

Podobno kot ekipni šport

Vpliv na videz in tehnične značilnosti vozila imajo samo člani ekipe (kolikor svobode jim pri tem seveda puščajo pravilniki). Profesorji namreč pri projektu ne sodelujejo. “Seveda so nam ob kakšni dilemi vrata za vprašanja odprta in nemalokrat to možnost tudi izkoristimo, vendar je cilj, da na vozilu delamo sami,” nam je dejal vodja ekipe Luka. Glede usklajevanja študija in dela v ekipi pravijo, je potrebna precejšnja mera samodiscipline, vendar je enako tudi pri ekipnih športih.

Zagotovo je lažje, če ima ekipa pred seboj cilj, ne gre pa brez dobrega vodstva, znanja in ne nazadnje sredstev, da to dosežeš. Moj obisk članov ekipe je pokazal, da vse potrebno imajo, naj jim uspe še na evropskih dirkališčih.

 

 Urban BRATINA
 Nejc VEHOVEC, Tajda KOLAR, Nik STROŽAK
ikona snemalec Nejc VEHOVEC

Sorodni članki

Back to top button