Potovanje

Brezskrbni letalski izleti in potovanja po Evropski uniji

Se med prazniki odpravljaš na izlet ali potovanje po Evropi? Te skrbi odpoved leta? Zamuda letala? Izgubljena prtljaga? Brez skrbi. Pravice potnikov v letalskem prometu so v EU zaščitene.

Če se med potjo po Evropski uniji kaj zatakne, brez panike. Pravice potnikov so pri potovanju v EU zaščitene – tudi v primeru odpovedi, zamud, izgubljene prtljage in drugih nevšečnosti.

Pravila letalskega prometa

Za vse odhodne lete z letališč v EU veljajo skupna pravila EU o varnostnih pregledih potnikov ter ročne in oddane prtljage. Upoštevati moraš pravila glede omejitve tekočin, ki jih lahko vzameš na letalo, in skupni seznam predmetov, ki jih ni dovoljeno prevažati v ročni ali oddani prtljagi.

Odpoved leta

V primeru odpovedi leta, ti mora letalski prevoznik ponuditi izbiro med povračilom stroškov, spremembo poti ali ponovno rezervacijo. Takoj ko izbereš eno od teh treh možnosti, nimaš več pravice izbrati drugih dveh. Vendar ti mora letalski prevoznik morebiti še vedno zagotoviti odškodnino, odvisno od razdalje leta in dolžino zamude glede na prvotno načrtovani čas prihoda.

Več možnih scenarijev
  • Če letalski prevoznik ne izpolni svoje obveznosti, da ponudi spremembo poti ali povratni let pod primerljivimi pogoji prevoza, takoj ko je mogoče, ti mora povrniti stroške leta.
  • Če ti letalski prevoznik ne ponudi izbire med povračilom stroškov in spremembo poti, ampak se enostransko odloči, da ti bo povrnil stroške kupnine prvotne vozovnice, si upravičen do dodatnega nadomestila razlike v ceni nove vozovnice (pod primerljivimi pogoji prevoza).
  • Če si odhodni in povratni let rezerviral posebej pri različnih letalskih prevoznikih ter je bil odhodni let odpovedan, si upravičen do odškodnine samo za odpovedani let.
  • Če odhodni in povratni let, ki sta del iste rezervacije, opravljata različna prevoznika, in je odhodni let odpovedan, imaš pravico do odškodnine in pravico do izbire med povračilom celotne kupnine vozovnice (za odhodni in povratni let) in spremembo poti za odhodni let

Zamuda leta

Če ima let pri odhodu zamudo, si upravičen do pomoči, povračila in povratnega leta, glede na dolžino zamude in razdaljo leta.

Pomoč v primeru zamude pri odhodu

Če letalski prevoznik pričakuje, da bo imel let zamudo glede na odhod po voznem redu, si upravičen do obrokov hrane in osvežilnih napitkov, primernih čakalnemu času, ter do dveh brezplačnih telefonskih klicev, sporočil po telefaksu ali po elektronski pošti. Te pravice so odvisne od trajanja zamude in dolžine leta.

Kadar je utemeljeno pričakovani čas odhoda najmanj naslednji dan od prvotno navedene ure odhoda, si upravičen do namestitve v hotelu in prevoza od letališča do hotela in od hotela do letališča v primeru, ko moraš prenočiti).

Letalski prevoznik ti mora med čakanjem na let ponuditi in zagotoviti brezplačno pomoč. Če pride do motenj pri potovanju, se obrni na letalskega prevoznika.

Če ti pomoči ne ponudijo in si sam kril stroške za obroke hrane in osvežilne napitke, ti mora prevoznik povrniti stroške, če so bili ti izdatki potrebni, razumni in primerni. V ta namen shrani! vse račune. Do pomoči si upravičen, dokler čakaš na spremembo poti pod primerljivimi pogoji prevoza do končnega cilja in takoj, ko je mogoče, ali na povratni let.

V izrednih primerih se lahko letalski prevoznik odloči, da omeji ali odkloni pomoč, če bi ta povzročila nadaljnjo zamudo za potnike, ki čakajo na nadomestni let ali let z zamudo.

Če boš do končnega cilja prispel z več kot 3-urno zamudo, si upravičen do odškodnine, razen če je do zamude prišlo zaradi izrednih razmer. Letalski prevoznik mora to dokazati tako, da npr. zagotovi izvlečke iz dnevnika letenja ali poročil o dogodku in te dokaze poslati ustreznemu nacionalnemu izvršilnemu organu ter zadevnim potnikom v skladu z nacionalnimi določbami o dostopu do dokumentov.

Povračilo stroškov in povratni let v primeru daljše zamude (5 ur ali več) pri odhodu

Če ima tvoj let najmanj peturno zamudo pri odhodu, ti mora prevoznik povrniti kupnino vozovnice in, pri povezovalnem letu, ponuditi povratni let do letališča odhoda, takoj ko je mogoče.

letalo, pravice
Za državljane EU je danes potovanje po državah EU tako preprosto kot potovanje po domovini.

Izgubljena, poškodovana, zamujena prtljaga

Oddana prtljaga

Če si prtljago oddal in je ta izgubljena, poškodovana ali zamujena, je za škodo odgovoren letalski prevoznik. V tem primeru si upravičen do odškodnine v višini do približno 1.300 evrov. Če je škoda posledica okvare prtljage, do odškodnine nisi upravičen.

Ročna prtljaga

Če je poškodovana tvoja ročna prtljaga in je za poškodbo odgovoren prevoznik, mora nadomestilo plačati prevoznik.

Turistično zavarovanje v primeru prevoza dragocenosti

Kadar imaš v prtljagi dragocenosti, je priporočljivo, da skleneš zasebno turistično zavarovanje. Če ga ne želiš skleniti, si lahko z doplačilom pri letalskem prevozniku, s katerim potuješ, zagotoviš višje kritje vrednosti (nad 1.300 evri), vendar je to treba storiti pred potovanjem in najpozneje pri prijavi na let.

Odškodninski zahtevek za izgubljeno ali poškodovano prtljago

Zahtevek za odškodnino za izgubljeno ali poškodovano prtljago moraš poslati letalskemu prevozniku pisno v sedmih dneh oziroma v 21 dneh pri zamujeni prtljagi. Standardnega obrazca EU za to ni. V primeru težav pri reševanju zadeve, se lahko obrneš na Evropski potrošniški center Slovenija.

letalo, pravice
V primeru, da potuješ na destinacijo v EU ali na Islandijo, Norveško, v Lihtenštajn ali Švico, ne potrebuješ nobenih posebnih potovalnih dokumentov razen osebne izkaznice.

Potovalni dokumenti

V primeru, da potuješ na destinacijo v EU ali na Islandijo, Norveško, v Lihtenštajn ali Švico, ne potrebujete nobenih posebnih potovalnih dokumentov razen osebne izkaznice.

Tvoje pravice na dlani

Da bo potovanje teklo gladko in brez zapletov, prenesi aplikacijo o pravicah potnikov “Your Passenger Rights”, s katero lahko kadarkoli preveriš kako ukrepati, če se na poti kaj zalomi.

Evropska kartica zdravstvenega zavarovanja

Ko odhajaš na potovanje, ne pozabi na evropsko kartico zdravstvenega zavarovanja. Če gre kaj narobe, lahko z njo kjerkoli v EU uveljaviš nujne zdravstvene storitve v javni zdravstveni mreži. Kartica je brezplačna in jo dobiš v nekaj dneh, v času praznikov in dopustov pa je priporočljivo, da jo naročiš vsaj sedem dni pred odhodom v tujino.

 Zavod PIP, EUROPE DIRECT Podravje
 Pixabay

Sorodni članki

Back to top button